Pages

Tuesday 21 June 2016

Gulai ayam kampung sayur maman

Gulai ayam kampung dengan sayur maman , sedapnyaa syukur alhamdulillah . Ini adalah lauk kegemaran suami saya dan sekarang ni menjadi kegemaran kami sekeluarga . Saya guna ayam kampung dara so cepat empuk dan tak perlu masa yang lama untuk masak gulai ayam ni .


BAHAN-BAHAN :

1 ekor ayam kampung dara - anggaran 1.5kg
3 ikat sayur maman
5 batang serai-dititik
2 keping asam keping yang kecil
Garam secukup rasa

BAHAN DITUMBUK LUMAT :

10 biji cili api
5 cm kunyit hidup

CARA MEMASAK :

1. Bersihkan daun maman dan ambil daun sajaha dengan bahagian pucuk serta batang sayur yg lembut . Bersihkan sekali lagi daun maman dan tos .Masak air untuk merebus/celur daun maman , tujuans aya rebus daun maman adalah utk buang rasa pahit . Bila daun maman sudar dicelur dan menjadi lembut boleh di tos dan ketepikan dulu . buang air rebusan daun maman ni .

2. Ayam di potong kecil dan dibersihkan kemudian dimasukkan ke dalam periuk kemudian masukkan bahan ditumbuk ke dalam periuk berisi ayam . Nyalakan api dapur , guna api dapur sederhana dan gaul semua bahan . Tambah 1 cawan santan cair  dan kacau semua bahan dan masak ayam sehingga kuah mendidih dan jadi sikit .

3. Masukkan santan pekat , serai , asam keping dan garam . Gaul semua bahan dan biarkan sampai kuah mendidih dan boleh la dimasukkan semua daun maman . Kacau semua bahan dan biar sampai masak dan sayur mamans ebati dgn kuah gulai . Boleh ditutup api dapur dan hidang gulai ayam ni .

* Kalau suka kuah yang banyak tambah la lagi santan .

                                                                sayur maman .

No comments:

Post a Comment