Pages

Friday 20 February 2015

Tumis mentega kacang panjang

Bila cuti sekolah memang tiap-tiap hari saya dapat masukkan post ke dalam blog saya ni , alhamdulillah . Aktiviti masak pun mula awal pagi , lepas masak kami sekeluarga bersihkan laman rumah dan untuk tengahari ni saya masak lauk-pauk yang simple untuk makan dengan nasi . Hari ni saya masak kacang panjang dengan telur , anak-anak saya memang suka sangat makan kacang panjang macam ni ^_^ especially anak yang bongsu . Memang laku sayur kacang panjang ni habis di ratah oleh anak-anak ^_^


BAHAN-BAHAN :

1 ikat sayur kacang panjang  
2 biji telur ayam
1 sudu besar butter
1 sudu besar minyak sayur
Garam secukup rasa

BAHAN DITUMBUK LUMAT:

1 biji bawang merah
2 ulas bawang putih

CARA MEMASAK:

1) Bersihkan kacang panjang dan dipotong kecil , ketepikan dulu . Kupas semua kulit bawang dan ditumbuk kasar .

2) Panaskan semua butter dengan minyak dan tumis bahan ditumbuk sampai wangi kemudian masukkan semua semua telur ayam , jika nampak kering boleh ditambah sedikit lagi butter atau minyak sayur . Kacau laju telur sampai menjadi hancur dan biarkan telur masak . Masukkan semua kacang panjang yang dipotong kecil dan kacau semua bahan , boleh dimasukkan garam secukup rasa .Bila sayur dah masak boleh terus ditutup api dan dihidang . 

No comments:

Post a Comment