Pages

Wednesday 22 January 2014

Brownies - air tangan Aisyah

Brownies ni special sebab hasil baking pertama anak gadis saya , NurAisyah ^_^

Minggu terakhir cuti sekolah bulan Disember yang lalu tiba-tiba saja Aisyah tanya saya 'Mama boleh ke Aisyah nak buat brownies' waaa.....anak gadis saya nak baking sendiri brownies , alhamdulillah . Saya pun terus bagi green light hehe bagus...bagus so Aisyah google cari resepi dan bancuh sendiri adunan sampai la ke proses membakar . 

Saya suspen juga tunggu brownies tu masak , jadi ke atau tak jadi brownies Aisyah ni . Bau brownies ni memang harum semerbak , wangi dapur saya petang tu . Bila brownies dah sejuk saya pun potong dan rasa hmmmm alhamdulillah sedap brownies yang Aisyah buat ni ^_^ dah boleh harap anak gadis saya ni hehe . Aisyah dah tunjuk minat nak baking so lepas ni boleh la saya turunkan ilmu baking pada dia ^_^ insyallah..


BAHAN-BAHAN :

1/2 cawan mentega
1 cawang gula castor
2 biji telur saiz A
1/2 cawan tepung gandum
1/4 sudu kecil baking powder
1/3 serbuk koko
1/4 sudu teh garam
1 sudu kecil esen vanila

CARA MEMBUATNYA :

-Panaskan oven kepada suhu 175'C . Sapu butter pada semua pemukaan loyang berukuran 8x8 inci kemudian sapukan pulak tepung gandum pada pemukaan loyang itu .

-Masukkan semua butter dalam periuk dan cairkan butter ni serta biarkan butter sejuk . Masukkan gula bersama telur dan 1 sudu teh esen vanilla ke dalam butter cair . Kacau semua bahan sampai rata . Masukkan tepung , serbuk koko , baking powder dan garam ke dalam adunan butter tadi . Kacau semua bahan sampai rata dan tuang adunan ke dalam loyang tadi . Rata kan adunan dan bakar dalam ketuhar selama 25-30 minit dan jangan over cook .

UTK BUAT FROSTING :

1 sudu madu
3 sudu besar serbuk koko Van Houtan
3 sudu butter
1/2 cawan gula castor
1 sudu kecil esen vanilla

- cairkan 3 sudu besar butter kemudian masukkan 3 sudu besar serbuk koko , 1/2 cawan gula aising , 1 sudu besar madu , 1 sudu kecil esen vanilla . Gaul semua bahan sampai sebati dan terus sapu ke atas pemukaan brownies yang masih panas . Ketepikan brownies dan biar kan sejuk . Bila brownies dan sejuk baru la boleh dipotong untuk dihidangkan .

Aisyah sedang kusyuk mengadun bancuhan brownies , alhamdulillah anak saya minat juga nak baking hehe . Aisyah selalu juga tolong saya , sambil tolong Aisyah perhati cara saya bancuh adunan kek sehingga la ke proses bakar kek dan selepas kek dah masak . Mulut saya memang tak berhenti bercakap masa ajar Aisyah masak , semua ilmu tentang masak saya nak curah bagi pada Aisyah supaya dia juga dapat menjadi seorang wanita / ibu yang mahir/cekap masak makanan untuk keluarga dia sendiri nanti insyallah . Saya selalu bagi galakan dan bagi kebenaran kalau Aisyah nak baking . So bila Aisyah sendiri yang request nak buat brownies ni saya memang sangat-sangat happy . Lepas ni Aisyah bagi tau saya dia nak buat macaroon , ok boleh je nanti kita sama-sama try buat macaroon hehe Mama pun tak pernah buat macaroon so kita try&error la ya buat macroon ^_^

5 comments:

  1. waah..seronoknye..anak dara kaknanie dah menunjukkan minat nak baking..hope nti macam mama nya juga..pandai masak..:)

    ReplyDelete
  2. mudah dan namapak sedap brownies ni kak...tahniah aisyah...

    ReplyDelete
  3. Aiza , tu la hehe mmg k nanie seronok :)

    ReplyDelete
  4. Hi Kak, biasa kalau akak baking, guna oven yg macam mana?

    ReplyDelete