Pages

Thursday 21 February 2013

Jemput-jemput ubi keledek

Jemput makan...

BAHAN-BAHAN:

2 cawan ubi keledek kukus 
3 cawan tepung pulut
gula secukupnya
Air secukupnya
Minyak untuk goreng deep fry

CARA MEMASAK :

- Bersihkan semua ubi keledek dan dipotong menjadi ketulan sederhana besar kemudian masukkan dalam periuk kukus . Kukus ubi keledek sehingga cukup lembut dan masak . Bila ubi keledek kukus dah sejuk boleh dilenyek sehingga lumat kemudian ambil 2 cawan ubi keledek kukus ni dan masukkan ke dalam bekas yang sesuai . Masukkan 3 cawan tepung pulut ke dalam bekas berisi ubi keledek  kukus tadi dan gaul semua bahan kemudian masukkan gula secukup rasa . Tak perlu guna banyak sangat gula sebab ubi keledek dan cukup manis . Jika adunan agak berderai masukkan air sedikit demi sedikit air dan gaul rata semua bahan . 

- Uli bahan sehingga menjadi sebiji doh yang padat seperti dalam gambar ni . Jika anda suka cucur ubi ni leboh liat boleh ditambah sedikit lagi tepung semasa proses menguli ni .


- boleh di uli adunan tepung ni menjadi bebola kecil dan buat sehingga habis semua adunan . Panaskan minyak secukupnya untuk proses mengoreng . Bila minyak dah panas boleh la dimasukkan sebiji demi sebiji bola kecil ni dan goreng sehingga kuning keemasan . Angkat dan tos serta boleh la di hidangkan..


Jemput makan...

4 comments:

  1. Bestnya kak....pkai tpung pulut yek....ok x rasanya....nmpk sedap....

    ReplyDelete
  2. Cumil jemput2nyaaa... nk sepiring

    ReplyDelete
  3. terima kasih untuk resipi!...I cuba hari ini kerana bersalji disini dan sejuk...shiok makan jemput-jemput keledek ni! ~ Mala

    ReplyDelete