Pages

Thursday 29 December 2011

SARAPAN PAGI NI - TORTILLA WRAP

Pagi ni untuk sarapan saya buat tortilla wrap , saya guna apa saja bahan-bahan yang ada dalam peti sejuk untuk masak filling . Tortilla wrap ni macam kebab juga cuma bezanya hanya la dari jenis roti dan filling , kalau kebab selalunya guna roti Labanese dan untuk Burrito ni saya guna kepingan roti torttila . Ada macam-macam jenis filling untuk tortilla wrap ni dan saya buat filling ikut cara saya sendiri . Nak gulung    tortilla ni pun ikut suka saya saja hehe yang penting anak-anak cakap sedap mama masak ni , thank you sayang....

 Favorite kami sekeluarga...


BAHAN-BAHAN :

1 peket tortilla wrap
1 peket meatloaf - boleh juga guna isi ayam
1 biji bawang besar
1 ulas bawang putih
1 biji avacado
Buah tomato secukupnya
Daun salad secukupnya
Sos thousand Island secukupnya
Serbuk lada hitam secukupnya
Garam secukupnya
Parutan keju cheedar dan monzarella secukupnya.

CARA MEMASAK :

Potong kepingan meatloaf , kupas semua bawang merah dan bawang putih kemudian diracuk kecil-kecil . Panaskan minyak secukupnya dan tumis semua bawang sampai layu dan wangi kemudian masukkan semua meat loaf dan digoreng sampai masak . Masukkan buah tomato yang diracik kecil-kecil dan kacau semua bahan . Masukkan serbuk lada hitam dan garam secukupnya dan kacau . Bila masak boleh la ditutup api dapur dan ketepikan dulu .

Kupas buah avacado dan di potong nipis , bersihkan daun salad dan ketepikan dulu . Potong nipis-nipis buah tomato ketepikan .

Panaskan kepingan tortilla dalam frying pan pastikan api jangan terlalu besar . Bila kepingan tortilla dah lembut boleh la diletakkan filling meatloaf , sos thousand island kemudian disusun buah tomato/avacado dan daun salad . Akhir sekali ditaburkan parutan keju sebanyank mana yang kita suka .

Gulung kepingan tortilla ni dengan perlahan-lahan dan biarkan gulungan ni dalam frying pan sekejap . Bila gulungan dan melekat dengan kemas boleh la diangkat dan dihidangkan . Selamat menjamu selera..

Ni la kepingan roti tortilla dan meatloaf ayam..

1 comment:

  1. ohh selama ni sos sedap tu hanyalah thousand island & black pepper. terima kasih puan :) p/s:dapur bujang mula berasap

    ReplyDelete