Pages

Monday 29 July 2013

Udang goreng tempura


BAHAN-BAHAN :

500 gm udang saiz besar
1 kotak tepung tempura
serbuk Secukup Rasa - secukupnya


CARA MEMASAK :


bersihkan udang dan di buang kulit tapi simpan bahagian ekor udang kemudian di basuh dan tos . Masukkan semua tepung tempura dalam mangkuk yang sesuai dan asingkan 2 sudu besar tepung tempura ke dalam piring lain . Bancuh tepung ikut arahan pada kotak dan kacau adunan sampai cukup sebati . Rasa sedikit bancuhan tepung jika kurang masin baru di tambah sedikit serbuk Secukup Rasa dan kacau

Udang dimasukkan dalam tepung tempura yang kering dulu dan di gaul rata . Goyangkan udang dengan perlahan untuk menanggalkan lebihan tepung yang melekat pada udang . Kemudian masukkan udang ke dalam bancuhan tepung tempura yang basah dan salut udang dengan bancuhan tepung itu .

Panaskan minyak dan masukkan udang ke dalam kuali. Goreng sotong terendam atau deep fry sehingga kekuningan dan sentiasa perhatikan udang ini jangan goreng terlalu lama sehingga udang bertukar warna ke kuning gelap sebab jika goreng terlalu garing udang akan menjadi terlalu kering . Keluarkan udang dan toskan seketika dan boleh dihidangkan  .

2 comments: