Pages

Wednesday 24 July 2013

Sup cendawan dengan roti bawang putih

Hari Selasa ,14 Ramadhan . Mushroom soup yang cukup lemak berkrim dengan garlic bread antara juadah yang saya masak semalam untuk berbuka puasa Sup cendawan ni memang kegemaran anak-anak saya so semalam bila saya bagi tau je yang saya nak masak sup cendawan ni Adlina dan Aisyah suka la sangat ^_^ berselera 2 orang anak gadis saya ni makan alhamdulillah....


BAHAN-BAHAN:

400grm cendawan white button
1 biji bawang besar
3 biji bawang putih
2 cawan air rebusan ayam
1 cawan heavy cream
500ml susu segar dalam kotak - boleh tambah
3 sudu besar butter 
2 sudu besar tepung gandum
1 sudu besar olive oil
Garam dan serbuk lada hitam secukup rasa

Saya guna white button mushroom . Kalau tak ada air rebusan ayam boleh diganti dengan 1 biji kiub perisa ayam .

CARA MEMASAK :

- Potong semua cendawan kecil-kecil  dan racik semua bawang . Panaskan butter bersama olive oil kemudian tumis semua bawang yang diracik tadi sehingga bawang menjadi layu . Masukkan cendawan tadi dan kacau cendawan sehingga masak serta cendawan menjadi lembut boleh la dimasukkan air secukupnya biar sampai mendidih dan tutup api dapur . Kisar semua cendawan ni , ketepikan dulu .

- Dalam periuk lain panaskan 3 sudu besar butter kemudian masukkan 2 sudu besar tepung gandum dan kacau sehingga semua bahan cukup mesra . Masukkan semua air rebusan ayam dan biar sampai mendidih . 

-. Masukkan balik cendawan yg sudah dikisar tadi ke dalam periuk dan terus masukkan cream dan juga susu sikit demi sedikit sambil kacau sup ni . Boleh la dirasa sup ni jika kurang masin boleh la masukkan garam dan serbuk lada hitam secukup rasa 

-Kacau sup cendawan ni perlahan-lahan dan biarkan sup mendidih serta menjadi pekat bila dah masak boleh la ditutup api dapur . -Boleh terus dihidangkan dan sedap dimakan dengan garlic bread atau roti bakar biasa 

- Anda boleh tambah atau kurang bahan-bahan mengikut citarasa anda sendiri 

2 comments: