Pages

Tuesday 16 July 2013

PASTA PENNE CARBONARA

Kegemaran anak-anak saya..


BAHAN-BAHAN :

1 peket pasta penne
300 ml cream
200 gm cendawan butang putih
1 biji telur
1 cawan parutan keju parmesan
1 cawan susu full cream dalam kotak
2 sudu besar mentega
1 sudu besar minyak zaiton
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
Garam dan serbuk lada hitam secukup rasa

CARA MEMASAK :

- Didihkan air didalam periuk yang cukup besar . Bila air dah cukup mendidih masukkan semua pasta penne serta 1 sudu besar minyak masak . Rebus sehingga cukup kembang dan lembut. Bila dah masak toskan pasta ini dan ke tepi kan dulu.

- Masukkan semua butter dengan minyak zaiton dalam periuk dan panaskan periuk kemudian masukkan semua bawang merah/putih yg sudah diracik halus . Masukkan sosej yg sudah dipotong kecil dan kacau bahan-bahan ni sampai la sosej masak . Masukkan cendawan butang yg sudah dipotong kecil dan kacau serta biarkan sampai cendawan layu .

-Perlahankan api dan masukkan susu serta telur dan kacau dengan laju supaya bahan-bahan sebati . Kemudian masukkan semua cream dan keju . Boleh dimasukkan garam dan serbuk black pepper secukup rasa . Jika sos terlalu pekat boleh ditambah lagi sedikit susu . 

-Terus kacau sos dan guna api dapur sederhana besar serta biarkan sampai sos masak serta menjadi pekat , tutup api dapur bila sos dah masak . Elok di hidangkan pasta ni semasa masih panas , boleh ditabur serbuk keju parmesan bila nak makan .


2 comments:

  1. merayap cari menu berbuka...
    suke...suke...ngan pasta...tp en suami x suke.. :-(

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum..
    nannie.. terima kasih sebab bagi idea ni.. nampak sedap sangat.. boleh cuba.. :) thankss.. :D

    ReplyDelete