Pages

Tuesday 31 January 2012

AYAM CORDON BLEU

Hari ni saya masak ayam cordon bleu untuk makan tengahari kami anak beranak , alhamdulillah sedap . Saya ubah suai resepi dan cara masak ayam cordon bleu mengikut citarasa kami sekeluarga . Saya google untuk cari resepi ayam cordon bleu ni lepas dah tengok macam-macam jenis resepi untuk masa hidangan ni saya pilih resepi yang sesuai ikut selera kami sekeluarga , kalau ada di kalangan pembaca nak cuba ayam cordon bleu ni anda boleh ubah suai resepi ikut selera anda atau anda boleh google sendiri untuk cari resepi lain yang anda suka ya..

Ayam cordon blue bersama sos krim bawang putih , jejari kentang dan jagung rebus..


BAHAN-BAHAN :

5 ketul dada ayam - buang tulang rawan tengah
5 keping kepingan bologna ayam
5 keping keju
Bahan perisa secukup rasa
Serbuk lada hitam secukupnya
Garam secukup rasa
Mentega secukupnya
tali untuk ikat isi ayam
jejari kentang goreng secukupnya
jagung rebus

CARA MEMASAK :

Panaskan oven pada suhu 180'C selama 5 minit . Bersihkan dada ayam dan belah dada ayam untuk buang tulang rawan tapi pastikan isi dada ayam tak terbelah dua kemudian dada ayam di lumur bersama bahan perisa 'Secukup Rasa' dan serbuk lada hitam secukupnya . Simpan dalam peti sejuk selama 1 jam.

Keluar isi ayam dari peti sejuk dan leperkan dada ayam kemudian sapukan butter pada isi ayam ni dan boleh la disusun kepingan bologna ayam dan keju . Tabur sedikit lagi serbuk perisa serta serbuk lada hitam kemudian boleh la digulung isi ayam ini dengan kemas dan ikat isi ayam ni mengunakan tali kapas yang bersih .


Bila dah ikat boleh la disapu butter pada seluruh pemukaan isi ayam ni dan tutup ayam ni dengan aluminium foil dan dipanggang selama 20 minit atau sehingga dada ayam ni masak . Bila ayam dah masak boleh di tanggal aluminium foil ni dan ayam ni dipanggang selama 10 minit lagi sehingga ayam masak kekuningan . Bila ayam dah masak boleh la dikeluarkan dari oven dan dibiarkan ayam sejuk .


Pastikan ayam sudah sejuk dan boleh la dibuka tali pengikat dan isi ayam ni dipotong menjadi kepingan . Hidang ayam cordon bleu bersama sos , jejari kentang dan jagung..

RESEPI SOS KRIM BAWANG PUTIH 

2 sudu besar mentega
1 sudu besar minyak zaitun
2 ulas bawang putih saiz besar yang ditumbuk lumat
1 sudu besar tepung gandum
1 cawan susu segar dlm kotak
1/2 cream
1/2 cawan keju parmesan
serbuk pasley - optional

CARA MASAK :

- Masukkan semua butter dalam periuk dan panaskan periuk , bila butter dah cair masukkan semua bawang putih serta minyak zaitun dan goreng bawang putih sehingga wangi dan kekuningan . Boleh la dimasukkan tepung gandum dan kacau bahan-bahan ni sampai la tepung gandum bertukar warna kekuningan dan masak 

-Dengan cepat terus masukkan susu dan kacau sekejap . Kemudian masukkan semua cream dan kacau sos. Masukkan keju parmesan , serbuk herba pasley serta serbuk black pepper ke dalam periuk dan kacau . Rasa sos jika kurang masin baru dimasukkan garam ke dalam sos ni .

-Terus kacau sos dan guna api dapur sederhana besar serta biarkan sampai sos masak serta menjadi pekat .

10 comments:

  1. asslm...
    hmmm...sedapnya menu ni...tq resepi...nk cuba nti

    ReplyDelete
  2. Salam ziarah kak Nannie

    ...kagum dengan bakat kak Nannie
    yang pandai memasak

    ReplyDelete
    Replies
    1. wlksalm , terima kasih ya farid singgah sini

      Delete
  3. salam..boleh saya tanya cream apa brand and apa cream akak pakai. thanks. saya tak berapa faham. Thanks u. npk sedap!!

    ReplyDelete
  4. wlksalm , cream ni brand anchor dan dalam kotak , ada dijual dibahagian keju

    ReplyDelete
  5. Salam kak nannie.
    Resipi kat blog akak sume besh2x lah..
    mcm2x ada!

    ReplyDelete
  6. wah sedap nyer...bole saya pinjam resepi?? hehehe;)

    ReplyDelete
  7. Saya dh cuma buat yg ni..alhamdulilah jadi..hehe. anak2 n org tersyg pun suker. terima kasih kak nannie;)

    ReplyDelete
  8. Wahhh nampaknya sedapnya.. terus rasa lapar

    ReplyDelete