Pages

Friday 13 January 2012

SEDAP DAN MANISNYA TRIFLE

Sedapnyaaa...trifle ni...
Semua rasa ada manis , lemak berkrim dan masam ..
Begitu enak makan sekali pasti nak tambah lagi..

Bila buat triffle ni saya suka guna buah-buahan lembut dan masam manis macam peach dalam tin atau pun buah mangga fresh , buah laici dlm tin , fruit coctail atau buah kiwi yang masak ranum . Jika nak lagi sedap masa nak makan boleh ditambah  dengan whipping cream mmmm bertambah berlemak yum yum.. 

Selalu saya buat trifle dalam mangkuk kaca besar tapi kali ni saya guna gelas saiz sedang . Senang nak makan ambil je satu gelas makan la sampai habis . Cantik la pula bila dah disusun berlapis-lapis macam ni kan . Paling bawah sekali tu ialah kek swiss roll perisa vanilla kemudian sos castard dan lapisan buah pic/buah anggur/buah kiwi dan paling atas kristal jelly . Bila nak makan baru la diletak whipping cream....walllaaaaaa...sedapnyaaa...

BAHAN-BAHAN :

1  biji kek swiss roll perisa vanilla atau butter cake
1  tin buah peach
1 tin lychee atau nenas atau buah mangga atau kiwi - nak guna semua pun boleh..
1  kotak jelly crystal 

RESEPI UNTUK CASTARD :

1 tin susu sejat Ideal milk
1  tin air buah pic dalam tin
4-5  sudu besar tepung kastard
Gula secukupnya - ikut selera sendiri
1/2 sudu kecil garam

CARA MEMASAK CASTARD : 


Campur semua bahan dalam periuk dan kacau dulu bagi tepung castard larut kemudian baru nyalakan api dapur dan terus kacau sampai kuah castard masak serta menjadi pekat dan berkilat . Rasa manis castard ni jika kurang boleh ditambah gula lagi . Terus  kacau perlahan-lahan castard dan boleh la ditutup api dapur dan bila dah suam sikit baru dituang ke atas kek yang dah disusun dalam mangkuk yang sesuai.

* Kuah castard ni mesti di kacau masa proses memasaknya kalau tak kacau nanti kuah akan jadi berketul-ketul . jika nak sos ni lebih pekat tambah lagi tepung castard . Saya tambah sedikit garam untuk bangkitkan rasa lemak manis .

CARA NAK SUSUN ATUR TRIFFLE NI :

1. Potong kek swiss roll sederhana tebal dalam 2-3 cm ketebalannya , lepas tu susun kek dalam mangkuk yang sesuai , pastikan semua pemukaan mangkuk ditutup dengan kek . Jangan bagi ada lubang di antara susunan kek supaya tidak bocor . Bila sos castard ni dituang cantik saja diatas lapisan kek tak tembus ke lapisan bawah kek .

2. Tuangkan sos castard yang dah dimasak tadi secara perlahan-lahan sampai menutupi lapisan kek tadi dan biar sampai sos castard sejuk . Ambil semua buah dalam tin yang sudah ditos awal tadi dan susun diatas sos castard tadi .

3. Bancuh jelly crsytal mengikut arahan yang diberi pada kotak pembungkus dan masak sehingga jelly kristal masak larut . Dengan menggunakan senduk ceduk jelly ini dan tuang ke atas buah-buahan tadi secara perlahan-lahan sampai habis jelly ini.  Biarkan jelly sejuk dan menjadi keras dan boleh la dimasukkan triffle ni ke dalam peti sejuk dan enak dimakan bila sejuk . Triffle ni sedap dimakan bersama whipping cream..

Barisan gelas trifle sedia untuk dimakan...

p/s . Masa sesi shooting cuaca agak mendung nak hujan so gambar macam gelap sikit la tapi ok lagi la kan , amatur ambil gambar guna camera digital biasa saja hihihi..

6 comments:

  1. yummy...yummy
    pandang jer pun dah terliur tuh..peberet ank2 nih..

    ReplyDelete
  2. salam... kakna belum pernah cuba lagi..

    ReplyDelete
  3. TO EIJA ,
    sama la peberet anak-anak saya yummy kan

    to azatiesayang,
    wlksalm alhamdulillah sedap

    to kakna,
    wlslkm , cuba la buat kak na isnyallah sedap

    ReplyDelete
  4. SALAM,

    TENGAH CARI2 RESEPI NAK BUAT TRIFLE NI..JUMPA BLOG NANNIE NI. SEDAPNYE..NAK CUBA BUAT PETANG NI..THANKS FOR SHARING D RECIPE..MOGA DIBERKATI ALLAH HIDUP NANNIE DN FAMILY, AMIN.

    ReplyDelete
  5. Terliur gk tgk triffle akak buat...sdpnyer

    ReplyDelete