Pages

Tuesday 3 January 2012

KEK TIRAMISU - resepi pertama tahun 2012

Assalamualaikum..ni adalah n3 resepi yang pertama dari saya untuk tahun 2012 iaitu sebiji kek tiramisu yang baru saja saya siap hias dan kami anak beranak baru je makan tadi . Alhamdulillah sedap rasa kek ni , saya dapat resepi kek Tiramisu ni dari website JoyofBaking.com dan ini link website tu klik SINI 

Saya cari banyak juga resepi untuk kek tiramisu ni dan akhirnya saya cuba resepi dari website JoyofBaking.com , selama ni pun saya memang dah cuba beberapa jenis kek website tu dan alhamdulillah kek yang saya buat cukup sedap menetapi citarasa selera kami anak-beranak . Nak buat kek ni tak la susah cuma ada beberapa proses awal yang kita perlu buat macam masak sos cream kastard yang akan dicampur dengan keju mascarpone . Pada keseluruhannya agak mudah proses nak buat kek ni so insyallah lepas ni boleh la saya buat lagi kek tiramisu ni cuma saya akan ubah sikit resepi ikut selera kami ni , saya ingat lain kali kalau buat kek ni saya nak kurangkan sikit penggunaan gula dalam sos cream ni . Tapi jika anda suka kek yang manis anda boleh ikut 100 % resepi dari website tu . 

Paling saya suka bila nak hias kek sebab boleh guna idea sendiri dan buat la macam mana hiasan pun sama ada cantik atau simple hiasan ikut lah pada kreativiti kita . Macam saya yang amatur ni saya hias kek ikut pada idea spontan so ni la hasil hiasan kek saya ok la kan hihi...sebelum nak hias kek ni saya browse google image nak tengok gambar-gambar kek tiramisu , macam-macam rupa kek tiramisu ni ada yang dihias simple dan ada yang memang cukup mewah hiasan kek yang di tambah dengan pelbagai jenis buah berry yum yum....

Cantiknyaaa....berlapis-lapis susunan biskut lady finger Savoiardi dengan sos cream yang cukup sedap yum yum ni . Saya guna  juga adunan cream cheese yang dipukul kembang dengan gula icing serta dicampur dengan sedikit jus lemon untuk cover seluruh permukaan kek ni . Dalam 40 minit siap la kek tiramisu ni saya hiaskan dengan serbuk coklat dan parutan coklat masakan . Saya susun buah strawberry untuk bagi kek ni nampak lebih berseri . Kek ni cukup rasa manis , lemak berkrim , rasa kopi yang menyegarkan serta gabungan masam manis dari cream cheese lemon mmmmm sedapnyaaa....

Saya bagi resepi yang saya copy & paste saja dari website JoyofBaking.com . Bila baca resepi ni saja pun kita boleh tau betapa sedapnya kek tiramisu ni sebab cukup semua bahan-bahan yang diguna..

Cream Filling:
2 cups (480 ml) milk, divided
3/4 cup (150 grams) granulated white sugar, divided
1/4 cup (35 grams) all purpose flour
6 large egg yolks
2 teaspoons pure vanilla extract
1/4 cup (57 grams) unsalted butter, cut into small pieces
8 ounces (1 cup) (227 grams) mascarpone cheese, room temperature

Ladyfingers:
28-32 crisp ladyfingers(Savoiardi)

Coffee Soaking Syrup:
1 1/2 cups (360 ml) very strong brewed coffee or espresso

1/3 cup (65 grams) granulated white sugar

Topping:
Cocoa Powderfor Garnishing
1 ounce (30 grams) semisweet or bittersweet chocolate, grated or chopped
Fresh Raspberries(optional)

Cream Topping:Put 1 3/4 cups (420 ml) milk and 1/2 cup (100 grams) sugar in a medium sized saucepan. Place over medium heat, and bring this mixture just to boiling, stirring occasionally. Meanwhile, in a heatproof bowl, whisk together the remaining 1/4 cup (60 ml) milk, 1/4 cup (50 grams) sugar, flour, and egg yolks. When the milk comes to a boil, gradually whisk it into the egg yolk mixture. Transfer this mixture into a clean large saucepan and cook over medium heat, stirring constantly, until it comes to a boil. When it boils, continue to stir for another minute or two or until it thickens. Remove from heat and strain into a large bowl. (This will remove any lumps that may have formed.) Whisk in the Marsala (or rum), vanilla extract, and butter. Immediately cover the surface of the custard with plastic wrap to prevent a crust from forming. Refrigerate until thick and cold, at least two hours.
Once the custard has cooled sufficiently, remove from the refrigerator. In a separate bowl, with a wooden spoon, beat the mascarpone cheese until it is soft and smooth. Gently fold, or whisk, the cold custard into the mascarpone until smooth.

Coffee Soaking Syrup:In a large shallow bowl combine the coffee (espresso), sugar, and Marsala (rum). Taste and add more sugar if you like.

To Assemble:Line a9 x 5 x 3 inch (23 x 13 x 8 cm) loaf pan with plastic wrap. Make sure the plastic wrap extends over the sides of the loaf pan. 

Have ready the ladyfingers, coffee mixture, and cream filling.
Working with one ladyfinger at a time, dip 7-8 ladyfingers in the coffee mixture and place them, side by side, in a single layer onto the bottom of the loaf pan. Spoon 1/3 of the cream filling over the ladyfingers, making sure they are completely covered. Repeat with another layer of ladyfingers by dipping another 7-8 ladyfingers in the coffee mixture and placing them on top of the cream. Again, cover the ladyfingers with cream and repeat with another layer of ladyfingers, cream, and ladyfingers. Cover the Tiramisu with plastic wrap and refrigerate at least 6 hours, preferably overnight.

To Serve:Remove the plastic wrap from the top of the tiramisu. Gently invert the Tiramisu from the loaf pan onto your serving plate and remove the plastic wrap. Sift cocoa powder and/or grated chocolate over the top of the Tiramisu and decorate with fresh raspberries.
Makes 8 - 10 servings. Preparation time30 minutes.

Read more:http://www.joyofbaking.com/Tiramisu.html#ixzz1iNEVLfN1


Proses menyusun biskut dengan sos cream kastard , saya buat sampai habis semua biskut dan saya simpan kek ni dalam peti sejuk semalaman supaya semua bahan dan rasa cukup mesra .

Ni la biskut lady finger kalau tak ada biskut ni anda boleh guna kek perisa kopi . Biskut selalunya ada dijual di kedai yang menjual perbagai bahan bakery .

19 comments:

  1. Salam Kak Nanie..Selamat Tahun Baru 2012..Semoga kedatangan tahun baru ni membawa lebih keceriaan dan kegembiraan buat akak sekeluarga..

    emmm sedapnya pembuka tahun baru..Tiramitsu lagi...penuh bercreammmmm

    ReplyDelete
  2. Selamat Tahun Baru....nyam-nyam sedapnya...

    ReplyDelete
  3. melelh ayaq liuq sy kt pc ni...

    ReplyDelete
  4. nampak menarik kek ni..
    selamat tahun baru nannie..

    ReplyDelete
  5. Bakal mencuba ..... selamat menyambut tahun baru Nanie...

    ReplyDelete
  6. salam kak...
    dh lame jadi silent reader akak..
    sy suke la ngn sume masakan akak..even simple, tp lekat di hati... mcm arwah mak saya masak...
    tringin nk rasa akak masak..hahahaha....

    pape pun, keep udating k kak...
    sy salu tgu lauk2 kampung akak masak...tengok pun dh kire selera dh..hehehe

    ReplyDelete
  7. Salam Kak .. Saya first time datang sini. Cantek2 kek akak. Nampak sedap jer. Lepas ni boleh la saya teroka blog akak ni dgn lebih lagi sebab saya peminat setia makanan. Mana2 blog yg ada makanan semua saya suka. Saya follow akak ye.

    ReplyDelete
  8. akakkkkkkkkkkkk....sedap sangat kek ni.terliur sangat. biler ntah nak belajar buat ni.

    ReplyDelete
  9. Salam, Kek tiramitsu pembuka tahun 2012... sweet nyee... tgk pun da tau sedap ;)... Tq kak for the recipe...manatau nnt bole try :)

    ReplyDelete
  10. salam..sedapnye cake tue... nyum.nyum..sronoknye lah law pandai buat kek kan..:)

    ReplyDelete
  11. alhamdulillah, terima kseh sgt2 pd tuan punyer blog resepi ni..

    blog ni la yg jadi bku masakan lov tiap2 ari.. tengkiu soooo much!!

    ReplyDelete
  12. strawberry tu pembuka selera...nak cikit...hehe

    ReplyDelete
  13. to Sue ,
    selamat tahun baru , ya semoga tahun baru ni lebih baik utk kita semua , amin . alhamdulillah sedap kek ni

    to sally ,
    alhamdulillah sedap

    to sury ,
    yam2 alhamdulillah memang sedap anak-anak akak suka sebab manis dan cukup lemak hihi

    to khairin ,
    laa ya ke hihihihi kalau meleleh cuba la buat sendiri kek ni

    ReplyDelete
  14. to along maklong ,
    selamat tahun baru buat maklong sekeluarga

    to cikk att ,
    sila2 la cuba , selamat tahun baru ya

    to Mer ,
    Gembira akak baca komen Mer dan alhamdulillah kalau masakan akak ni buat Mer teringat pada emak dan terima kasih ya sebab Mer suka dgn n3 resepi/masakan akak yang selalunya simple-simple saja . Komen Mer ni memang buat akak bersemangat dan akan terus aktif jadi blogger . Kalau teringin nak makan meh la datang rumah akak boleh akak masak hihihi..

    TERIMA KASIH YA MER DAN JUGA PADA SEMUA PENGUNJUNG DAN PEMBACA YANG SUDI SINGGAH BLOG SAYA NI..

    ReplyDelete
  15. TO kakchik@ella ,
    terima kasih Ella sebab sudi singgah blog masak akak yang simple ni , ok sila la terokai blog masak akak ni hihi , akak pun suka masuk blog masak best kan

    to Ana ,
    hihihi kalau ada peluang dan masa buat la memang sedapppp

    to Marya ,
    pembukaan tahun baru kita makan yang manis-manis laa hehehe , ok cuba la buat kek ni mmg sedap

    to chahaya ,
    memang seronok kalau kita mahir buat kek boleh masak selalu kek untuk makan sendiri terjamin kebersihan dan jimat belanja hihi

    ReplyDelete
  16. to Lov_note ,
    terima kasih banyak-banyak sebab lov_note sudi jadi kan blog akak ni sebagai rujukan , gembira akak sebab semua resepi yg akak share di sini dapat memberi maafaat pada kawan-kawan semua

    to Mama Janet ,
    alhamdulillah sedap ^_^

    to Zue_ra ,
    memang pun buah strawberry tu sedap sangat dimakan dgn kek yang lemak manis ni

    ReplyDelete
  17. Kak Nannie, saya baru jer sibuk-sibuk nak carik resipi untuk keluarga..semua entry akak sangatlah menarik..petang ni nak masak bubur kacang hijau ngan jagung untuk berbuka..tapi sagu takde..harap2 menjadi lah macam bubur akak tuh. nanti2 saya nak try kek tiramisu ni lah..tgk bahan2 nya pun dah tau sedap sgt. Terima kasih kak nannie sebb sudi share ngan kitaorang. Salam

    ReplyDelete