Pages

Tuesday 31 January 2012

JALAN-JALAN ke MELAKA

Macam biasa bila cuti sekolah yang panjang kami sekeluarga akan pergi bercuti dan kali ni kami ke Melaka  serta balik kampung di Jelebu . Saya suka ke Melaka sebab nak ke kedai antik yang jual macam-macam porcelian lama/antik dan anak-anak suka ke sana sebab ada banyak tempat menarik yang nak dilawati . Melaka ni pun dekat dengan kampung suami saya so lepas cuti ke Melaka kami terus balik kampung . Jom tengok gambar holiday kami kali ni...

Kami menginap di Hotel Iris yang terletak di Melaka Raya senang saja nak cari hotel ni yang terletak berdekatan dengan Dataran Pahlawan . Hotel ni bersih , selesa , cantik , baru dan harga bilik pun memang berpatutan atau boleh dikatakan murah la juga . Makanan untuk sarapan sedap dan nak jalan-jalan ke Bandar Hilir pun dekat saja .

Lepas sarapan kami terus ke Dataran Pahlawan dan tiap-tiap kali ke Melaka kami mesti ke sini...

Saya dan anak-anak tak berani duduk tepi kolam bila tengok ikan-ikan kap yang besar dalam kolam tu so tengok dari tepi saja..

Banyak ikan kap yang besar serta kelihatan macam jinak dan masa kami asyik perhatikan ikan-ikan dalam kolam ni tiba-tiba sekor ikan melonjak keluar kepala ke pemukaan air kolam haaaa memang terkejut la saya dan anak-anak tengok , terus kami tak jadi duduk di tepi kolam....

Lepas dan beli belacan dengan cencaluk dari bazaar dalam kompleks Dataran kami jalan-jalan ke A Famosa dan kami naik beca serta naik menara Tamingsari . Puas hati la anak-anak saya seronok cuma kali ni kami tak naik boat menyusuri sungai Melaka sebab ramai betul pelancong yang beratur so dalam keadaan hari yang panas kami tak tahan nak tunggu lama untuk giliran naik bot so kami ke tempat lain saja .

Adlina posing dengan meriam lama , banyak juga sesi soal jawab antara saya dengan Adlina . Macam-macam yang Adlina tanya dan nak tahu tentang semua tempat bersejarah yang kami pergi macam masa kami di A Famosa ni Adlina tanya kenapa ada banyak meriam dan kenapa meriam ni sama bentuk/rupa macam dalam cerita 'Pirates of the Caribbean' dan saya jawab sebaik mungkin soalan-soalan dari Adlina yang sangat-sangat curious ni....bagus juga bawa anak-anak ke tempat bersejarah ni supaya anak kita dapat banyak info/ilmu tentang Sejarah negara sendiri..

Kami singgah makan tengahari , ni la hidangan yang kami nikmati sekeluarga ada asam pedas Melaka , sayur kangkung tumis belacan dan telur dada . Sedap dan harga ok la , lepas makan kami terus ke Jonker Street sebab saya nak cari pinggan mangkuk lama dan selesai jalan-jalan di Jonker Street kami balik ke bilik hotel .

Malam lepas magrib kami ke Umbai untuk makan malam bila sampai ke Umbai keadaan ok tak sesak nak parking kereta senang saja . Tengok harga makanan di Umbai boleh la dan sedap juga ikan siakap 3 rasa serta lauk-pauk lain yang dimasak .

Ni antara makanan yang kami nikmati malam tu di Umbai ada sotong goreng tepung , ikan siakap 3 rasa , ikan pari bakar dan juga sayur kailan tumis ikan masin . Ikan dan sotong fresh dan cara masak pun sedap dan total selepas di campur nasi dan air ialah RM90 ok la kan harga lebih kurang sama kalau makan di Jeram , Kuala Selangor .

Lepas dah bergembira di Melaka kami terus balik kampung ikut jalan lama , saya dan suami memang suka lalu jalan lama sebab pemandangan kampung aman damai dan masa dalam perjalanan kami jumpa gerai jual telur ni . Telur kalau ikut cara sebutan orang Negeri Sembilan dipanggil 'tolo' . Gerai ni diusahakan oleh penduduk tempatan dan harga telur yang dijual memang murah sangat laaa...

Bila sampai Pedas memang wajib la suami saya beli daging salai , lauk favorite En.Suami ku..

dan..akhirnya kami sampai ke kampung halaman..
Damai suasana kampung yang sentiasa kami rindu dan anak-anak saya pun happy dapat jumpa Wan dengan Atok . Ni hanya la pendapat saya , pada saya la melancong dan bercuti lah sejauh mana pun sehingga luar negara serta menginap di hotel mewah tapi hakikatnya bercuti dan balik kampung juga yang paling best kan ....

1. bestnya bercuti dengan family....:)

2. knape x singgah umah sy? hehehe

1. ye ke insyallah lain kali ya saya singgah hehehe

3. best!! lengkap aktiviti family nannie kat melaka tu ye.

1. alhamdulillah dapat la pusing-pusing sekitar bandar hilir walaupun panas tapi untuk anak-anak saya dan suami ikut kan saja apa yg anak-anak nak buat masa di sana hihi

4. masa sy duk seremban dulu sy selalu beli 'tolo' kat situ.. mmg murah..