Pages

Tuesday 10 January 2012

FISH N CHIPS

Fish and chip ni saya masak untuk makan tengahari semalam special request dari birthday girl Adlina . Semalam memang hari untuk Adlina saja la sebab birthday dia kan so saya masak menu kegemaran Adlina ni.....sepanjang hari Adlina happy senyum saja..


BAHAN-BAHAN :

700 grm fillet ikan - secukupnya
french fries secukupnya
sos thousand island 
mayonis secukupnya
Hirisan lemon

BAHAN BANCUHAN TEPUNG :

50gm tepung gandum
50gm tepung jagung
1 sudu kecil baking powder
1 cawan susu - boleh tambah
1 biji telur putih
Garam secukup rasa

CARA MEMASAK :

Bersihkan kepingan isi ikan dan ditos serta ditekap dengan tisu dapur untuk bagi kering . Potong isi ikan ni dan boleh la dilumur ikan ini dgn garam serta serbuk lada hitam secukupnya . Jika ada bahan perisa lain pun boleh dilumur pada isi ikan ni kemudian ketepikan dulu. 

Masukkan semua tepung bersama susu , baking powder dan kacau bagi sebati dan tidak berketul-ketul . Pukul telur putih sehingga sebati dan masukkan dalam bancuhan tepung tadi kemudian boleh dimasukkan bahan perisa serta garam secukupnya . kacau semua bahan-bahan ni jika bancuhan agak pekat boleh ditambah lagi susu dan kacau semua bahan-bahan .

Panaskan minyak secukupnya untuk teknik goreng deep fry . Celupkan isi ikan dalam bancuhan tepung secukupnya dan terus masukkan isi ikan ni dalam minyak yang cukup panas . Goreng isi ikan ni sehingga masak dan boleh la diangkat serta tos sekejap . Goreng pula french fries dan bila dah masak boleh diangkat serta ditos .

Hidangkan kepingan ikan ni dengan french fries serta dengan sos thousand island/mayonis serta kepingan buah lemon . Bila nak makan perah jus lemon ke atas kepingan ikan ni . 

* Fish n chips ni sedap dimakan waktu panas baru lepas dimasak tapi berhati-hati la masa makan sebab ikan masih panas .

2 comments:

  1. Salam, kak boleh try nnt ni... di sini byk fillet ;)

    ReplyDelete
  2. wlksalm marya,
    kalau di Peru mesti ikan2nya lagi fresh kan mmm sedap la masak fich n chips yum yum

    ReplyDelete