Pages

Wednesday 9 July 2014

Rendang keladi lambuk & cendawan tiram

Rendang lambuk campur cendawan dan udang ni memang sangat-sangat sedap . Saya belajar masak rendang lambuk ni dengan mak saya so resepi masakan ni kiranya resepi turun-temurun , insyallah akan saya ajar anak-anak masak rendang lambuk ni sebab anak-anak saya pun suka makan . 

Ikut resepi asal guna cendawan kukur tapi sekarang ni memang susah betul nak jumpa cendawan kukur so mak saya ganti guna cendawan biasa saja . Batang keladi lambuk ni adalah jenis yang besar serta tak miang dan bukan macam jenis batang keladi biasa yang diguna untuk masak asam rebus . Alhamdulillah sedap sungguh rendang lambuk ni , favorite kami sekeluarga..


BAHAN-BAHAN :

1 batang keladi lambuk - anggaran panjang dlm 1.5 kaki
1 peket cendawan
25 ekor udang 
1 helai daun kunyit
1 cawan santan - secukupnya
1 keping asam keping
sedikit minyak untuk menumis


BAHAN DITUMBUK LUMAT :

10 biji cili api 
2 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
1 cm kunyit hidup
1 batang serai - diracik
Garam kasar secukup rasa


CARA MEMASAK :

Basuh dan bersihkan batang keladi lambuk kemudian disiat kulit luar dan di potong nipis menyerong . Bersihkan cendawan dan disiat kemudian bersihkan udang dan ditos serta diketepikan dulu . 

Bersih dan kupas semua kulit bawang kemudian tumbuk lumat bawang bersama cili api , serai , kunyit hidup dan garam kasar .

Panaskan dalam 2-3 sudu besar minyak dan tumis bahan tumbuk sampai wangi dan terus masukkan santan dan kacau biar sampai hampir mendidih dan masukkan semua keladi lambuk tadi dan kacau biar sampai keladi masak . Masukkan semua udang dan daun kunyit yang diracik serta asam keping tadi dan kacau semua bahan

Boleh dimasukkan garam secukup rasa dan kacau semua bahan sehingga sekata dan biar sampai udang dan masukkan semua cendawan . Kacau lagi dan bila cendawan dah masak boleh la ditutup api dapur serta dihidangkan rendang lambuk ni .

1 comment:

  1. Bila dengar cerita Nenie tu macam teringin pulak nak cuba resepi rendang keladi lambuk tu... sayangnya kita tak tahu pulak rupa paras keladi lambuk! Alahai... jakunnya... :)

    ReplyDelete