Pages

Friday 4 July 2014

Masak ungkep ayam tua

First time saya makan ayam ungkep masa di Muar , Johor . Sekali makan terus saya suka lauk ayam ungkep ni sebab rasanya yang sangat sedap . Resepi ayam ungkep yang asli tak guna santan tapi saya tambah sedikit santan dan saya guna sedikit air asam jawa . Saya guna ayam tua atau ayam pencen bertelor untuk masak ayam ungkep ni so proses masak adalah lebih lama sebab nak bagi isi ayam betul-betul empuk lembut .

Masa tengah masak semerbak wangi bau ayam ungkep ni , terima kasih Amie`s Little Kitchen yang berkongsi resepi ayam ungkep ni ^_^


BAHAN-BAHAN:
1 kg ayam tua
2 batang serai  - dititik
5 cawan air - secukupnya
garam/gula secukupnya
sedikit air asam jawa - secukupnya
minyak untuk menumis

BAHAN DIKISAR LUMAT:
10 biji bawang merah
5 ulas bawang putih
15 biji cili api
1 sudu kecil serbuk jintan manis
1 sudu kecil serbuk jintan putih
1 sudu kecil serbuk ketumbar
3 cm halia
3 cm kunyit hidup

CARA-CARA MEMASAK :
Bersihkan ayam dan tos ketepikan dulu . Panaskan anggaran 2-3 sudu besar minyak dan tumis bahan dikisar dan biarkan sampai bau wangi serta terbit minyak .

Masukkan serai dan ayam , kacau semua bahan dan biarkan sampai isi ayam berubah warna . Masukkan air secukupnya serta garam dan gula . Kacau semua bahan dan tutup kuali , sekali-sekala kacau ayam supaya ayam tidak menjadi terlalu kering atau hangit .  Jika isi ayam masih liat boleh ditambah air dan terus masak sehingga kuah menjadi sedikit . Bila isi ayam dah menjadi empuk boleh la dirasa dan jika kurang masin boleh ditambah sedikit garam . Bila isi ayam dah lembut boleh la ditutup api dapur dan dihidang .

2 comments:

  1. sedapnya ayam ungkep nie, tp resepi ibu saya tak guna santan, bolehlah try yg ini

    http://welovesusuibu.blogspot.com/2014/06/jangan-baca-jika-tak-nak-jadi-ahli.html

    ReplyDelete