Pages

Wednesday 23 July 2014

Lasagna , hidangan berbuka puasa

Sekali-sekala saya masak menu berbuka puasa ikut selera anak-anak , senyum meleret anak-anak saya bila tengok lasagna yang dihidangkan di atas meja , alhamdulillah untuk rezeki kami .

Dah banyak kali juga saya masukkan post resepi lasagna ni cuma kali ni saya masak sendiri sos bolognese dan tak guna sos bolognese dalam tin Prego . Lebih berkhasiat jika buat sendiri sos bolognese ni sebab kita guna bahan segar . Saya gandingkan lasagna ni dengan mix salad simple , alhamdulillah .


BAHAN UTAMA :

1 kotak instant lasagna - boleh tambah

BAHAN-BAHAN UTK SOS BOLOGNESE:

1 kg buah tomato masak ranum
2 peket daging cincang
3 ulas bawang putih
1 biji bawang besar
minyak zaiton - utk menumis
1 sudu kecil herba oregano
5 helai daun bay
1 sudu kecil herba thyme
Garam secukup rasa

CARA MASAK SOS BOLOGNESE :

Kupas semua bawang dan cincang halus , kemudian potong kecil semua buah tomato . Panaskan minyak zaitun di dalam periuk  dan tumis semua bawang tadi dan kacau sampai layu. Masukkan pula semua buah tomato dan dikacau . Biarkan buah tomato masak dan menjadi puri .

Kemudian masukkan daging cincang . Lerai-leraikan daging cincang sehingga menjadi ketulan kecil . Masak daging cincang sampai masak dan boleh la dimasukkan herba oregano dan kacau sampai daging masak , tambah garam jika sos kurang masin . Masak sehingga sos menjadi pekat .


BAHAN UNTUK SOS BACHAMEL :
3 sudu besar tepung gandum
4 sudu besar butter
2 sudu besar minyak sayur
1 kotak 250ml cooking cream
800 ml susu full cream dlm kotak
1/2 cawan parutan keju parmesan atau chedder secukupnya
Sedikit black pepper
Garam secukup rasa

CARA MASAK SOS BECHAMEL:
Panaskan butter bersama minyak zaitun , guna api sederhana besar atau kecil . Masukkan tepung serta kacau sehingga tepung masak kekuningan sentiasa kacau adunan tepung ni supaya tidak hangit . Masukkan semua susu dan terus kacau sehingga sebati kemudian boleh la dimasukkan parutan cheese cheddar dan serbuk black pepper. Biarkan kuah mendidih dan masak , terus kacau kuah sehingga masak dan menjadi pekat kalau tak cukup masin baru ditambah garam . Kuah bechamel akan jadi pekat bila dah dimasak .Boleh ditutup api dapur.

CARA MASAK LASAGNA :

Susun lapisan pertama kepingan lasagna dalam tray/baking dish yang sesuai kemudian masukkan sedikit demi sedikit sos bolognese dan curah sos bechamel serta tabur cheese . Ulang semula susun kepingan lasagna , curah sos dan tabur cheese  buat begini sampai ke lapisan paling atas atau sampai habis bahan. 

Curah sos bechamel dengan banyak sampai banjir menutupi pemukaan lasagna paling atas kalau kuah bechamel tak cukup ruang saja susu supaya betul-betul banjir . Sos bechamel akan bercampur dengan sos bolognese meresap dengan sempurna dalam kepingan lasagna . Kuah bechamel dan sos bolognese yang mendidih masa proses masak dalam oven yang akan masak kepingan lasagna ni nanti .

A - susun kepingan lasagna 
B - lapis sos bolognese - banyak
C - lapis sos bechamel - banyak
D - tabur cheese - ikut pada selera sendiri

* Ulang susunan seperti di atas A , B C dan D . Buat sampai habis semua bahan - bahan .


Lasagna yang dah ready untuk dimasuk ke dalam oven , ikut pada kita nak tabur banyak mana parutan cheese monzarella  , parmesan dan cheedar ni . Kalau suka makan cheese tabur la banyak-banyak macam saya punya ni hihi . Saya tuang kuah bechamel dan sos bolognese banyak-banyak biar banjir so kepingan lasagna akan masak dengan elok jadi lembut .

2 comments:

  1. Sedapnye lasagna..ni la salah satu makanan yang saya dok mengidam masa awal preggy dulu..nasib baik dah dapat..hehe

    ReplyDelete
  2. tgk gamba first ingat nasi arab...rupanya jauh melencong, lasagna rupanya.tapi apa2 hal pon mesti sedap kannn..?:-)

    ReplyDelete