Pages

Tuesday 15 January 2013

Sambak tumis santan ikan bilis

Sambal tumis ikan bilis ni saya masukkan santan pekat supaya sambalnya tak terlalu pedas jadi anak-anak saya boleh makan , saya belajar masak sambal ni dari mak mertua . Di rumah mertua sambal tumis ni dimakan dengan pulut kukus untuk sarapan pagi . Selalunya masa kenduri pulut kukus dgn sambal ni akan jadi menu utama sarapan untuk di jamu pada saudara-mara dan jiran tetangga yang datang untuk tolong masak lauk-pauk kenduri . Cara masak sambal ni sama saja macam masak sambal tumis biasa cuma mertua saya guna banyak bawang besar dan santan . 

Alhamdulillah memang sedap sambal ni dimakan dgn pulut , dengan nasi biasa atau nasi lemak , dgn roti , ubi kayu rebus dan lempeng . Saya guna ikan bilis jenis lembut sebab lebih sedap dan ikan bilis ni serap kuah sambal . Saya akan guna minyak yang agak banyak bila tumis cili kisar supaya cili betul-betul masak serta pecah minyak .


BAHAN-BAHAN :

200 grm ikan bilis - dibersih
6 biji bawang besar - dimayang nipis-nipis
1 keping asam keping atau asam jawa
Cili kisar secukupnya
3 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
Santan pekat secukupnya
Garam dan gula secukup rasa

CARA MEMASAK :

Kupas semua kulit bawang dan ditumbuk lumat . Panaskan minyak secukupnya dan tumis semua bahan tumbuk sehingga wangi . Masukkan 10 sudu besar cili kisar dan biarkan cili masak sehingga terbit minyak . Jika anda suka pedas boleh tambah lagi cili kisar . Ubah suai bahan ikut selera sendiri 
Masukkan semua bawang besar dan ikan bilis serta dikacau semua bahan sehingga bawang layu dan . Kemudian masukkan asam keping , santan secukupnya , garam secukup rasa . Kacau bagi semua bahan mesra dan bila semua bahan dah masak boleh la ditutup api dapur .

Santan dimasukkan dalam sambal dan dikacau rata .


Bawang dan ikan bilis yang dah dibasuh serta sedia untuk dimasak ^_^

2 comments:

  1. Resepi yg sama dgn bonda saya...mmg sedap...terkenang2 rasa nya..... salam perkenalan : suteraungu87.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah , salam perkenalan dari saya juga . terima kasih sudi ke sini

    ReplyDelete