Pages

Monday, 21 January 2013

SOTONG SUMBAT PULUT

Dah lama tak makan sotong sumbat pulut ni teringin la pulak so saya pun google la cari resepi dari internet . Saya jumpa banyak resepi cara nak masak sotong sumbat pulut ni dan saya ubah suai sikit resepi yang saya dapat dari internet untuk mengikut selera sendiri . Alhamdulillah sedap..


BAHAN-BAHAN :

10 ekor sotong saiz sedang 
6 biji lada hitam 
2 ulas bawang merah
1/2 sudu kecil biji halba
1 cm halia
1 1/2 cawan santan
250 gm pulut - boleh tambah
garam dan gula secukup rasa

CARA MASAK

Sotong dibersih dan di ambil bahagian badan saja . Bersihkan beras pulut dan rendam selama 2 jam atau pulut ni boleh dikukus separuh masak . Tos air rendaman pulut tadi dan masukkan pulut ke dalam sotong anggaran 3/4 penuh . Guna buluh pencungkil dan sematkan hujung badan sotong ni . Bersihkan bawang serta halia kemudian diracik nipis-nipis .

Masukkan santan secukupnya dalam periuk bersama semua bawang , halia , halba dan biji lada hitam . Masak kuah sehingga hampir mendidih kemudian masukkan semua sotong tadi jika kurang kuah boleh ditambah sedikit lagi santan . Masak sehingga mendidih dan masukkan garam dan gula secukupnya , bila kuah dan pekat boleh la ditutup api dapur .

Sotong ni boleh dibuang kulit luar tapi saya biarkan saja . Beras pulut direndam dulu atau boleh dikukus separuh masak . 


alhamdulillah sedap ^_^

6 comments:

  1. cuma tengok org buh kt blog je selama ni.nak buat tak terbuat smpi skrg.

    ReplyDelete
  2. tengok foto je dah terliur dan kelaparan jadinya...

    ReplyDelete
  3. Sedap yer? Tak pernah makan... boleh try ni...

    ReplyDelete
  4. sedapnya.. pernah buat tapi x menjadi... kalau ikut resipi ni mcm senang je... nak try la.. hehehe

    ReplyDelete
  5. Salam,
    kak saya copy resepi naaa....10q so much....

    ReplyDelete