Pages

Saturday 31 December 2011

TUMIS KACANG BUNCIS

Resepi terakhir saya untuk tahun 2011 ialah sayur kacang buncis yang ditumis bersama udang kering dan telur , resepi yang ringkas nak dimasak tapi sangat sedap . Oh ya jangan masak kacang buncis terlalu lama sampai menjadi terlalu masak dan lembut/lembik nanti tak sedap rasa kacang buncis ni . Saya selalunya akan masak sayur guna teknik stir fry iaitu teknik masak yang sekejap saja supaya sayur kacang buncis ni tetap ranggup dan manis bila dah masak , baru la best dimakan dengan nasi....

BAHAN-BAHAN :

20 batang kacang buncis
sebiji telur ayam
1 sudu besar sos tiram
Sedikit minyak bijan - kalau tak ada pun ok
Garam secukup rasa

BAHAN DITUMBUK ATAU KISAR :



Segengam udang kering - basuh dan rendam dlm air panas
2 biji bawang merah-kupas kulit
2 ulas bawang putih -kupas kulit

CARA MEMASAK :

- Bersihkan kacang buncis dan dipotong menyerong .  Kupas semua bawang dan rendam udang kering dlm air panas sekejap kemudian di tos .


- Tumbuk semua bawang dengan udang kering sampai lumat . Panaskan minyak secukupnya dan boleh la ditumis semua bahan tumbuk dan kacau .

-Bila bahan tumbuk yang ditumis sudah masak dan terbit bau boleh la dimasukkan sos tiram . Kacau semua bahan-bahan dan masukkan pula telur serta dikacau rata sampai telur masak . Masukkan kacang buncis tadi dan minyak bijan kemudian dikacau semua bahan dan rasa masin kalau tak cukup baru ditambah garam secukupnya . Bila kacang dah masak boleh la ditutup api dapur .

No comments:

Post a Comment