Pages

Wednesday 12 October 2011

Sambal cili api ikan pari

Selalunya ikan pari ni saya suka masak asam pedas atau kari dan kadang-kadang saya grill cicah dengan air asam . Kali ni saya tukar sikit menu kebiasaan bila masak ikan pari ni saya cuba masak ikan pari sambal cili api pula dan hasilnya mmmm sedapp laaa. Saya masak ikut selera saya serta suami yang memang suka pedas-pedas dan saya guna cili api burung kampung yang saya kutip masa balik kampung dulu baru pedasnya asli kan...


BAHAN-BAHAN :-

500gm ikan pari - dipotong kecil
1 biji bawang besar - dipotong kecil-kecil membulat
2 biji cili merah -dipotong kecil
Air asam jawa secukupnya
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN DIKISAR/TUMBUK LUMAT :-


15 biji cili api - ikut banyak mana kita suka
3 ulas bawang putih
4 ulas bawang merah
1 inci belacan

CARA MEMASAK :-

- Bersihkan ikan serta dipotong kemudain digaul dengan garam serta kunyit kemudian digoreng sehingga masak dan sedikit garing .

- Panaskan minyak secukupnya dalam kuali . Masukkan bahan-bahan yang telah dikisar tadi. Jika sambal nampak kering boleh ditambah minyak masak lagi .

- Kemudian masukkan bawang besar , cili capsicum , gula dan dikacau sekali sekala semua bahan. Masukkan air asam jawa kemudian terus kacau sambal . Selalunya saya akan masukkan 1-2 sudu besar gula dalam sambal ikan ni untuk bagi seimbang rasa pedas dari cili kering .

- Bila sambal dah masak serta pecah minyak baru la boleh dimasukkan isi ikan yang sudah digoreng tadi serta garam dan kacau rata .Rasa garam jika kurang boleh ditambah dan gaul semua bahan supaya menjadi sekata dan boleh la ditutup api dapur.

2 comments: