Pages

Friday 11 November 2011

11.11.11 - MASAK LEMAK DAGING SALAI

Masa raya Haji yang lepas mertua saya banyak juga dapat daging korban dan ada sebahagian daging tu dibuat daging salai . Mertua bagi daging salai ni dan hari ni saya masak lemak cili api daging salai campur ubi kentang . Menu masak lemak cili api memang favorite suami dan saya dan suami . Daging yang disalai mempunyai rasa yang tersendiri cukup sedap dari daging segar . 


BAHAN-BAHAN :

500gm daging lembu salai
4 cawan santan pekat
6 biji ubi kentang-dikupas kulit dan dibelah 4
6 batang serai- dititik

BAHAN DITUMBUK LUMAT :

15 biji cili api - boleh tambah
2 inci kunyit hidup
Garam kasar secukup rasa

kalau kurang kuah boleh la ditambah santan lagi atau sedikit air .

CARA MEMASAK :

-Potong daging pada saiz yang sesuai dan bersihkan serta diketepikan dulu . 

-Masukkan semua bahan tumbuk , serai yang dititik , semua santan dan sekeping asam keping ke dalam periuk yang sesuai . Masak kuah sehingga mendidih dan masuk semua ubi kentang . Kacau kuah supaya tak pecah minyak .

-Bila ubi kentang separuh empuk boleh la dimasukkan ubi kentang . Biarkan daging masak dan sebati dengan kuah . Sekali sekala boleh dikacau kuah dan bila dah masak boleh la ditutup api dapur .


Daging salai yang sudah dipotong menjadi bentuk kiub bersama serai yang siap dititik . Kalau ikut resepi mak mertua saya bila masak gulai cili api daging memang guna banyak serai , santan mesti pekat dan hanya guna cili api kecil kampung bersama kunyit hidup yang cukup matang selain tu mertua saya hanya guna garam kasar untuk perisa semua jenis masakan .


Ni la rupa daging salai yang sudah diremdam selam 1-2 jam untuk buang rasa pahit asap dari bara api . Daging ni disalai diatas bara api supaya daging masak elok dan tidak hangit . Saya memang perhatikan cara mertua buat daging salai , mertua saya tu cukup tertib serta cekap bila masak dan hasil masakan gulai lemak cili api beliau memang cukup sedap .

3 comments:

  1. kak,nenek sy memang selalu buat daging salai. Pastu masak gulai lemak cili api. Memang sedap jer nengok....hihii sy tak makan daging.

    ReplyDelete
  2. pernah makan rumah kawan haritu... adik dia kenduri tunang... tapi sedap jgak ye..

    ReplyDelete
  3. to adik Ana ,
    ye ke adik ana bestnya , oo ye ke ana tak makan daging ya kalau buat puyuh salai masak lemak cili api pun sodap hihi

    to Dalila ,
    alhamdulillah mmg sedap lain rasa daging salai ni hihih

    ReplyDelete