Pages

Monday 21 November 2011

KARI UDANG campur BUNCIS

Hari ni saya masak menu kari udang kertas , alhamdulillah sedapnya...


BAHAN-BAHAN :
500gm udang kertas saiz L atau XL - besar
100gm kacang buncis - dipotong menyerong
2 cawan pati santan
2 cawan santan cair - boleh ditambah
1 peket rempah kari udang - cap Adabi
3 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
2 cm halia
1 batang kayu manis - 2 cm
2 biji bunga cengkih
1 biji bunga lawang
1 tangkai daun kari
Garam dan air asam jawa secukup rasa


CARA MEMASAK :
1) Bersihkan udang , Kupas semua bawang , halia dan dimayang halus , panaskan minyak secukupnya dalam periuk dan tumis semua bawang bersama kayu manis, daun kari , bunga lawang dan cengkih sehingga terbit bau wangi . 

2) Bancuhkan rempah kari dengan sedikit air di dalam mangkuk . Bila bawang sudah layu , masukkan rempah kari dan terus dikacau sehingga rempah kari masak dan terbit minyak. Jika rempah nampak kering boleh ditambah minyak masak lagi .

Ini la rempah kari udang yang saya guna.

3) Kemudian masukkan semua santan dan kacau supaya semua bahan mesra dan biarkan kuah mendidih kemudian masukkan air asam jawa secukup rasa , semua udang , kacang buncis dan terus kacau . Masukkan garam dan biarkan udang masak baru la ditutup api dapur . Jangan masak terlalu lama nanti buncis jadi lembik dan udang terover masak serta menjadi liat .

5 comments:

  1. aduh...membuka selera btoi..udang ni jarang masak kari tapi sesekali masak kari makan tak henggat la kot...:D

    ReplyDelete
  2. Salam Nannie :)
    Tak pernah lagi msk kari udang..tgk kari udang nannie msk bersama kacang buncis aduh selera nyer hehehe :)

    ReplyDelete
  3. to shahdiana,
    memang sedap kari udang ni cuba la hihihi dan kalau rajin tumbuk buat sambal belacan makan dengan nasi dan kari udang ni mmmmm sedap laa

    to Mama Hawa ,

    wlkslm ,cuba la memang sedap juadah kari udang dgn buncis ni memang resepi warisan dari arwah mak saya , favorite areah abah saya dan kami adik beradik . Kalau makan ada sambal belacan lagi la sedap yum2

    ReplyDelete
  4. Saya masak lauk ni untuk makan mlm tadi....first time masak n dapat pujian dr HB...saya mmg selalu rujuk blog masakan akak kalau saya dah buntu nak masak apa untuk dinner....terima kasih Kak!

    ReplyDelete