Pages

Wednesday 30 November 2011

MASAK LEMAK CILI API KERANG campur PUCUK PAKU

Semenjak dua menjak ni saya macam hilang kata-kata nak tulis bercerita di blog saya ni walau bagaimana pun saya tetap setia masukkan resepi ke dalam blog kesayangan saya ni . Terima kasih pada semua pengunjung yang sering datang singgah ke sini . Terima kasih tak terhingga saya ucapkan pada pengunjung yang sudi menjadi follower blog saya ni , salam sayang dari saya dan TQ ya..


BAHAN-BAHAN :


1 kilo kerang saiz duit 20 sen
3 cawan santan pekat - boleh tambah
1 keping asam keping saiz kecil
2 ikat pucuk paku fresh
1-2 batang serai dititik
Garam secukup rasa

BAHAN DITUMBUK LUMAT :

10 biji cili api - suka pedas tambah lagi ya
3 cm kunyit hidup


* Resepi ni boleh diubah suai mengikut selera masing-masing

CARA MEMASAK :

Masukkan semua santan , bahan ditumbuk lumat , asam keping  dan serai yang dititik ke dalam periuk . Masak semua sampai kuah mendidih kemudian masukkan semua kerang yang sudah dibasuh bersih dan garam secukupnya . Sekali sekala kacau serta biarkan sampai kuah mendidih dan kerang masak . Masukkan semua pucuk paku tadi kemudian dikacau sekejap dan terus ditutup api dapur . Tutup periuk dengan tudung periuk dan biarkan pucuk paku masak dalam kuah yang panas .

Sedapnyaaaaa...

5 comments:

  1. tiba2 rasa teringin sangat..
    hehehe

    ReplyDelete
  2. Salam Kak Nannie..satu lagi idea nak masak kerang...Tgk sini mesti best....lagi2 kalau gandingkan ngan ikan goreng dan sambal belacan...

    ReplyDelete
  3. Salam,

    Emm...nampak seleranya....

    ReplyDelete
  4. aslmkm sis..mengancam tgk lauknya..terliur suda..

    ReplyDelete
  5. to Norlie,
    kena cuba tu kalau dah teringin :)

    to Sue,
    wlksalm sue , mmg sedap juadah ni nak masak pun senang . akak memang makan juadah ni dgn ikan goreng dan sambal mmm sedap laa

    to Ros ,
    wlskalm , memangs edap juadah ni cuba la masak

    to Juicy cafe ,
    wlkslam sedap ni :)

    ReplyDelete