Pages

Wednesday, 15 February 2012

MENU TENGAHARI NI - NASI DAGANG

Hari ni saya masak nasi dagang Terengganu dengan gulai ayam dan jelatah atau acar mentah . Syukur alhamdulillah sedapnyaaa . Beras nasi dagang ni suami saya beli masa dia outstation ke Terengganu masa bulan November tahun lepas so hari ni saya masak nasi dagang untuk habiskan stok beras . Kalau ikut cara yang betul nasi dagang dimasak dengan cara mengukus tapi saya nak cepat so saya ubah la cara masak dan alhamdulillah nasi dagang ni masih sedap untuk dimakan . Nasi dagang memang juadah favorite kami sekeluarga , sedapnya nasi dagang Terengganu...


BAHAN-BAHAN:

4 cawan beras
4 cawan air
1 cawan santan pekat
3 cm halia - di potong nipis
2 ulas bawang merah - dipotong kecil
1 sudu kecil halba
1/2 sudu kecil garam - secukup rasa

CARA MEMASAK :

Kupas semua bawang dan halia serta dipotong nipis-nipis . Basuh beras yang diletak dalam periuk nasi dan masukkan air serta santan , halia , halba , bawang merah dan garam . Kacau bagi mesra semua bahan dan masak nasi seperti biasa guna periuk letrik .

Jemput makan..

6 comments:

  1. wah!! sedaaapnya tgk set nasi kat atas tu... dah lama x makan nasi dagang... sedap2!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedapnyerrr...bile la dpt try...

      Delete
  2. sedap nya..Nenek Mawa suka sgt masak Nasi Dagang bila Hari Raya! :D

    ReplyDelete
  3. Holaaa, como me gusta tanto tu blog he decidido darte un regalito. http://seleneyendimion.blogspot.com/2012/02/mas-premios-el-blog-dorado.html

    Un besazooo!!!

    ReplyDelete
  4. saya pernah buat beberapa kali nasi dagang ni,tapi biasa makan dengan ikan tongkol kan..saya tak berapa suka,saya buat guna ikan tenggiri...yang ni guna ayam..sedap nampak..

    ReplyDelete
  5. Que receta mas rica tiene una pinta buenisima

    un saludo

    pepe

    ReplyDelete