Pages

Wednesday, 8 February 2012

BUAH CEMPEDAK DARI KAMPUNG..

Cuti hujung minggu baru-baru ni kami sempat balik kampung dan yang bestnya sekarang ni di kampung suami saya tu tengah musim buahan-buahan so macam-macam buah la yang kami dapat makan . Mertua saya tanam macam-macam jenis pokok buah-buahan dan sebelum ni pun saya pernah buat n3 tentang kebun buah mertua saya tu . Pokok buah rambutan serta langsat dan duku langsat dah nak habis musim tapi masih banyak berbuah so memang kami sempat makan merasa . Buah manggis kesukaan saya tengah berbuah lebat dan buah cempedak nangka pun tengah sedang elok masak . Selain tu mertua saya ada juga tanam ubi keledek  ,  cuti hujung minggu baru-baru ni memang macam pesta makan buah-buahan la , nikmat betul dapat merasa buah yang segar masak dipokok kemudian dipetik sendiri dan terus dimakan . Itu lah kelebihannya kalau ada kampung halaman kan syukur alhamdulillah la anak-anak saya dapat peluang merasai kehidupan di desa setiap kali balik kampung . Suasana kampung yang aman damai memang sentiasa kami rindu so kalau ada peluang bila cuti saja kami pasti balik kampung...

So bila nak balik ke rumah macam biasa mertua saya mula la bungkus macam-macam buah-buahan dan saya sendiri pun pegi petik atau kait buah yang saya nak bawa balik . Saya mesti bawa balik buah-buahan untuk kami makan di rumah dan saya bungkus juga buah-buahan untuk saya bagi pada kakak saya serta jiran...sama-sama merasa buah-buahan dari kampung baru la bestkan....

Pagi tadi saya kupas sebiji buah cempedak nangka untuk saya goreng buat makan sarapan pagi . Anak-anak saya memang suka makan buah cempedak goreng ni . Mertua saya tanam pokok cempedak yang dikacuk dengan nangka so buah cempedak ni memang lagi besar dari buah cempedak yang biasa kita jumpa . Isi buah cempedak ni tebal dan sangat manis so memang sedap dimakan macam tu saja atau digoreng .


BAHAN-BAHAN :

Buah cempedak
1 cawan tepung goreng jenama ADABI
1 cawan tepung beras
sedikit serbuk kunyit
sedikit garam
air sejuk secukupnya
minyak secukupnya untuk mengoreng

CARA MASAK :


Masukkan semua tepung beras dan gandum dalam bekas yang sesuai kemudian dimasukkan garam dan serbuk kunyit . Masukkan sikit demi sedikit air sejuk sambil kacau bancuhan ni . Pastikan bancuhan jangan terlalu cair atau terlalu pekat . 

Panaskan minyak secukupnya untuk deep fry . Ambil buah cempedak dah masukkan dalam bancuhan tadi dan digaul rata kemudian terus masukkan buah cempedak ni ke dalam minyak yang panas dan goreng sehingga buah cempedak masak kekuningan . Boleh la diangkat buah cempedak yang dah masak dan tos kan dahulu .


Semua buah-buahan yang saya bawa balik semalam ada buah cempedak nangka , buah rambutan , buah langsat , buah manggis  dan  ubi keledek .

6 comments:

  1. sm mcm mak sy...aritu blk dia beli smpi 6 biji..haha amek ko!

    ReplyDelete
  2. faveret kami sekeluarga ni.. cempedak goreng!
    thanks singgah blog sy.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama2 , cempedak goreng mmg sedapkan

      Delete
  3. saya pun suka cempedak goreng. masa digoreng, bau dia best, kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu kakchik , cempedak yg tengah digoreng mmg best bau nya

      Delete