Pages

Thursday 15 September 2011

RENDANG AYAM PENCEN

Ayam pun boleh pencen ya hihihi , selalunya ayam yang dah berhenti bertelur dipanggil ayam pencen la atau ayam tua . Ayam ni memang diternak untuk bertelur je dan bila dah tua kurang produktif ayam ni pun disembelih serta dijual . Saya memang prefer guna ayam pencen bila nak masak rendang sebab rasa isi ayam pencen ni lebih kurang macam ayam kampung , isinya padat dan tidak begitu lembut serta berlemak macam ayam daging so kalau guna untuk masak rendang atau masak lemak cili api memang sedap sangat laa..

Bulan Ramadhan yang lepas saya dah masak rendang Minang so kali ni turn saya masak rendang biasa yang memang favorite saya ni sedap sangat bila dimakan dengan lemang , ketupat nasi , nasi biasa , nasi minyak atau dengan roti hehehehe....

Yum yum rendang ayam pencen...sedap laa...

BAHAN-BAHAN:

1 ekor ayam - dipotong kecil
4 cawan santan cair - boleh tambah
1 cawan santan pekat - boleh tambah kalau tak cukup
6 helai daun limau purut - disiat
1 helai daun kunyit-diracik nipis
4 sudu besar kerisik
Garam secukup rasa

BAHAN DIKISAR :

10 biji cili kering - kurangkan kalau x mau pedas
6 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
3 batang serai di racik nipis
2 inci halia
2 inci lengkuas
1 inci kunyit hidup

CARA MEMASAK :


-Kupas semua bawang , halia , lengkuas dan kunyit kemudian serai diracik kecil . Cili kering pula direbus supaya menjadi kembang dan toskan airnya dulu . Semua bahan ni dikisar sampai hancur lumat .

-Masukkan ayam dan bahan kisar dahulu ke dalam kuali serta digaul rata supaya menjadi mesra . Kemudian masukkan santan cair dan kacau lagi biarkan sampai rendang mendidih kacau sekali-sekala rendang . Jika ayam masih liat tambah la sedikit air lagi dan biarkan sampai ayam lembut serta kuah rendang menjadi agak kering/sedikit.

-Bila ayam sudah empuk masukkan daun limau purut yang dicarik-carik , daun kunyit yang dipotong nipis , kerisik , garam dan serta santan pekat . Terus kacau rendang supaya semua bahan sama rata dan massukkan garam .

-Biarkan kuah mendidih  terus kacau dan balik-balikkan ayam supaya masak sama rata . Bila kuah sudah semakin pekat dan hampir kering terus la mengacau lagi rendang ayam ini supaya tak menjadi hangit dibahagian pemukaaan dalam kuali. Sebaiknya gunakan kuali non stick sebab mudah untuk mengacau , kuah dan ayam pun tak mudah hangit . Bila rendang dah masak boleh la ditutup api dapur dan boleh la dihidangkan bersama ketupat atau dimakan dengan nasi .

Rendang ayam sedap dimakan dengan nasi impit dan lomang mmmm yum yum.. 

Jemput makan..

1 comment: