Pages

Sunday, 18 September 2011

SEDAPNYA KUAH LODEH PUTIH NI...

Semalam saya masak kuah lodeh putih dan lontong ni untuk saya hidangkan kepada tetamu-tetamu yang hadir beraya ke rumah saya ni . Kuah lodeh ni sama saja rasanya dengan kuah lodeh yang biasa warna kuning . Sedap dimakan dengan apa saja jenis sambal tumis selalunya saya suka masak sambal tumis udang kadang-kadang tu saya makan lontong kuah lodeh ni dengan serunding atau rendang alhamdulillah memnag sedap...... 

Ikut pada kita hendak guna berapa banyak jumlah dan jenis sayur-sayuran . Resepi yang saya bagi ni hanya la panduan so anda boleh tambah atau kurang jumlah ikut pada citarasa sendiri ya..

   

 BAHAN-BAHAN :

Kacang panjang secukupnya 
Bunga kobis
2 biji carrot
1-2 peket tempe - blh tambah
4 biji tauhu - potong dan goreng
campuran suuhun/fucuk secukupnya - direndam
3 biji cili merah - potong menyerong
4 cawan santan pekat
2 cawan air
Garam secukup rasa

Boleh ditambah lagi air jika mahu kuah tidak terlalu pekat . Boleh di pelbagaikan lagi jenis-jenis sayur. Boleh juga ditambah udang segar di dalam kuah lodeh ni .

BAHAN-BAHAN DIKISAR :

5 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
2 inci lengkuas
200 grm udang kering - direndam dulu
3 batang serai

CARA MEMASAK :

-Bersihkan semua sayur-sayuran dan potong ikut saiz yang sesuai .

-Panaskan sedikit minyak dalam periuk dan tumis semua bahan yang dikisar , kacau semua bahan ini sampai wangi dan terus dimasukkan santan ke dalam periuk , biarkan kuah santan sampai mendidih .

-Masukkan sayur yang keras dulu dan kacau kuah sekali-sekali , kemudian masukkan sayur yang lebih lembut . Kacau kuah lagi serta di masukkan garam , akhir sekali masukkan sayur fucuk/suuhun dan tempe.Biarkan kuah mendidih , bila sayur dah masak boleh la di tutup api dapur .

2 comments:

  1. akak biasa buat kuah lodeh yang dimasukkan kunyit jadi colornya kuning.yang putih lagi sedap ke?

    ReplyDelete
  2. TO ARIZAKIAH ,
    SAMA LA SAYA SELALU MASAK KUAH LODEH YG KUNING PAKAI KUNYIT , YG PUTIH NI SAYA BELAJAR BUAT DRI KAWAN ORG JOHOR , RASA KUAH LODEH NI SEDAP CUMA TAK ADA RASA KUNYIT LA

    ReplyDelete