Pages

Friday 30 September 2011

Si baldu merah a.k.a RED VELVET

Merah yang cukup menawan..
Buat diri ku tertawan..
Wahai kek baldu merah yang gebu kembang setaman..

Semalam saya buat 2 adunan kek red velvet ni , satu adunan saya masak jadi cupcakes dan satu adunan lagi saya buat kek ni , yang cupcakenya senang nak dimakan sekali dua kali ngapp masuk mulut dah habis dimakankan hehehe . Tapi saya lagi suka versi kek ni sebab saya boleh letak/sapu cream cheese frosting filling di tengah bahagian kek ni . Tapi dua-dua jenis kek tetap sedap yang dalam paper cup atau yang sebiji kek begini sebab semuanya dari adunan yang sama kan . 

Bila dah masak dan makan kek red velvet ni baru la saya tau betapa sedapnya kek ni patut la kek red velvet ni menjadi sebutan ramai pengemar kek . Sebelum ni saya memang macam curious juga nak tau apa yang membuat kek ni menjadi sebutan ramai pengemar kek dan sekarang saya sudah dapat 'jawapannya' kombinasi cream cheese frosting yang sangat sedapp memang 'ngam' dengan texture kek yang moist/lembab lembut serta manis ishhh sedapnyaaa .

Hmmmm yum yum sedapnya kek ni tengok saja la pada texture kek yang gebusss lembab dan juga cream cheese frosting yang cukup berlemak manis sedikit masam yum yummmmy..makan sepotong tak cukup mesti nak 2 potong . Pada saya kek ni akan jadi lebih sedap kalau dimakan bila sejuk sikit so saya simpan kejap kek ni  selama 2-3 jam dalam fridge sebelum dinikmati .

BAHAN-BAHAN :

250 gm tepung kek
2 sudu besar serbuk koko 
113gm butter
270 gm gula castor
1 sudu kecil baking soda
2 biji telur gred A
1 sudu kecil esen vanila
240 ml buttermilk
1 sudu kecil cuka makan
2 sudu besar food coloring - warna merah

CARA BUAT CREAM CHEESE FROSTING :

230grm cream cheese
230 grm mascapone cheese
1 sudu kecil esen vanilla
110 grm gula icing
350 ml heavy whipping cream

CARA BUAT :

-Panaskan oven kepada suhu 180'C . Sedia kan 2 loyang kek berukuran 9 inci x 2 inci dan sapu mentega pada pemukaan dalam loyang serta lapik kertas surih dalam loyang kek itu .

- Ayak tepung gandum dengan serbuk koko serta ketepikan dulu . Putar butter dalam 1-2 minit kemudian masukkan gula serta terus diputar lagi sehingga adunan menjadi kembang dan warna adunan menjadi cerah dalam 2-3 minit .

- Teruskan mix adunan dengan mengguna spend sederhana dan masukkan sebiji demi sebiji telur . Putar sehingga adunan jadi kembang . Kemudian masukkan esen vanilla dan di gaul rata . Masukkan pewarna merah ke dalam butter milk dan gaul sampai rata . 

- Masukkan tepung dan buttermilk sedikit-sedikit ke dalam mixer bowl sambil dikaup balikkan adunan dengan menggunakan spatula kemudian adunan diputar guna mixer sehingga adunan menjadi sebati - anggaran dalam 1-2 minit saja . Dalam bekas kecil masukkan cuka bersama soda bikarbonat dan di kacau serta dimasukkan dalam adunan kek tadi dan digaul sampai sebati serta rata .

- Sendukkan adunan masuk ke dalam 2 loyang pembakar yang telah dilenserkan dengan sedikit butter  kemudian goyang goyangkan sikit acuan kek supaya adunan kek sama rata . Bakar kek sampai masak selama 23-30 minit atau sehingga kek masak mengikut kepanasan oven masing-masing .  Saya cucuk bahagian tengah kek dgn lidi dan bila ditarik keluar lidi tu bersih saja itu tandanya kek dah masak la .

- Bila kek dah cukup sejuk boleh la dikeluarkan dari loyang kek dan biarkan sekejap kek di atas rai besi . Kek ni boleh dihias mengikut kreativiti sendiri atau boleh dimakan macam tu saja.

CARA BUAT TOPPING KEK - CHEESE FROSTING :

- Pukul/putar cream cheese bersama mascapone cheese sehingga sebati dan kembang kemudian dimasuk kan gula icing dan vanilla esen dan digaul putar sehingga sebati . Masukkan heavy cream dan digaul sampai adunan menjadi sebati . Boleh ditambah atau kurang bahan ikut selera sendiri . Bila dah siap boleh la di sapu cheese frosting ni pada kek .

Kek yang sudah ku belah dua dengan cream cheese frosting yang sudah siap dipukul dan tunggu masa untuk disapu saja atas kek dan untuk filling..


Proses sapu filling kek haaaa sapu la tebal dan banyak mana yang kita suka yaa..yang penting ikut selera sendiri .


Dah puas hati dengan fillingnya boleh la ditangkup balik kek ni dan disapu pula pada sekeliling kek sebanyak mana cream cheese frosting yang kita nak . Sapu bagi kemas dan bersih serta boleh la dihias ikut citarasa sendiri . Lepas tu simpan jap dalam peti sejuk dan boleh la dimakan

Syukur alhamdulillah misi nak masak kek red velvet sudah berjaya dan saya pun sangat berpuas hati dengan hasil kek red velvet yang saya masak ni so lepas ni kek apa pula yang saya nak cuba yaaa hmmmm I`m still thinking nanti la saya check website JoyofBaking.com dan pilih resepi kek yang paling mengodass  :)

7 comments:

  1. wahhh! sedapnye!!!!

    tgh lapar nih...hhuhuhu..

    ReplyDelete
  2. wah nmpk sedap sgt kek tu...

    ReplyDelete
  3. Salam Kak Nannie,
    Terima kasih sudi tinggalkan komen di blogresipi dan link kan blog saya. Minta izin utk link kan blog K. Nannie juga ye. terima kasih :)

    Saya suka juga red velvet ni... memang gebus gebus je :)

    Ijan

    ReplyDelete
  4. to cik es ,
    mmg sedap kek ni hehehe cepat2 gi makan.

    to niza,
    bukan sbb rupa yg nampak sedap tapi mmg terlalu sedap kek ni yum

    to openid,
    wlkslm pd puan blog sbb sudi singgah ya

    ReplyDelete
  5. sedapnyer.... camne nk wt ni yer kak??? huhu

    ReplyDelete
  6. salam kak,
    boleh share resepinya? tq :)

    ReplyDelete
  7. seronok ada mak mcm akk nih..hari2 makan sedap...sy suka blog akk, meriah dgn makanan...

    ReplyDelete