Pages

Thursday 8 September 2011

HIDANGAN TENGAHARI ~ BIHUN SOTO

Pagi tadi terasa teringin nak makan sup daging dengan nasi tapi bila tengok ada bihun dalam gobok saya terus tukar menu so akhirnya siap la kuah soto daging yang sedap dimakan dengan bihun atau nasi impit . Saya guna apa saja bahan yang ada di dapur tak sempat nak keluar ke pasar so ada juga bahan rencah yang tak ada macam suuhun goreng dan taugeh tapi dalam resepi saya letak sekali ya . Lebih kurang pukul 11 pagi tadi siap la bihun soto ni dan boleh dimakan , jemput semua jom kita makan bihun soto hari ni ya....

Saya masukkan sekali fishball serta fish cake dalam sup ni sebab anak-anak suka makan . Ada bahan rencah soto yang tak cukup macam suhun goreng serta taugeh celur . Walaupun tak cukup rencah tapi soto ni tetap sedap ikut citarasa kami sekeluarga , jom makan..

* BOLEH DITAMBAH ATAU KURANG BAHAN IKUT PADA CITARASA SENDIRI YA..

BAHAN-BAHAN :
500-700 grm daging batang pinang
Bihun secukup - dicelur
Bawang goreng homemade secukupnya 
Daun sup secukupnya - diracik halus
Daun bawang secukupnya - diracik halus
1 peket sup bunjut
200 grm taugeh-dicelur
Suhun - digoreng
1.5 liter air (ikut pada selera masing2)
Garam secukup rasa


BAHAN UNTUK PERGEDIL :
10 biji ubi kentang 
1 biji telur
Sedikit daun bawang dimayang halus-halus
Garam secukup rasa

BAHAN-BAHAN DIKISAR :
5 biji bawang merah
4 ulas bawang putih
1 inci halia

BAHAN REMPAH DIKISAR HALUS :
1 1/2 sudu besar ketumbar biji
1 1/2 sudu besar jintan putih
1-2 sudu besar lada hitam
*Semua bahan ini digoreng tanpa minyak selama 5 minit atau sampai wangi dengan api sederhana besar dan kemudian semuanya dikisar sampai halus.

BAHAN SAMBAL KICAP :
10 biji cli api
3 ulas bawang putih
Kicap manis secukupnya

CARA MEMASAK :
-Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bahan kisar , goreng sehingga wangi dan kemudian masukkan pula bahan2 rempah yang sudah dikisar dan kacau sekejap sampai wangi lebih kurang dalam 4-5 minit , api dapur mesti la sederhana besar saja.


-Kemudian masukkan semua air dalam dan juga semua daging yang sudah dibersihkan serta dipotong tadi . Masukkan sup bunjut dan kacau sekejap , biarkan sup mendidih dan sampai daging masak serta empuk .  Masukkan garam secukup rasa ke dalam sup dan juga daun sup/bawang yang sudah diracik halus-halus.


- Cara buat sambal kicap , tumbuk semua cili api , bawang putih sampai lumat kemudian masukkan ke dalam bekas yang sesuai kemudian masukkan kicap secukupnya , gaul rata .


-Goreng suuhun , celurkan bihun serta taugeh dan potong nasi impit kemudian boleh la dihidangkan bersama sambal kicap dan kuah soto ni .


CARA BUAT PERGEDIL :
-Untuk membuat pergedil pulak , kupas semua ubi kentang dan dipotong kecil-kecil kemudian digoreng sampai kekuningan dan masak . Tumbuh semua ubi kentang ini sehingga lumat kemudian boleh di masukkan sebiji telur , daun bawang yang diracik halus secukupnya dan garam secukup rasa . Gaul semua bahan sehingga sebati kemudian adunan ini boleh la di bentuk seperti sebiji bola kecil serta boleh ditekan leper ,buatlah sehingga habis semua adunan pergedil ini . Panaskan minyak yang mencukupi untuk mengoreng pergedil ni , pecahkan 2 biji telur dalam mangkuk yang sesuai dan telur ini dipukul sedikit macam nak buat telur dadar , celupkan ketulan pergedil dalam telur ini dan terus di goreng sehingga masak kekuningan semua pergedil ini.

5 comments:

  1. adeeehhh... tak boleh nampak soto! ngencesssss....

    ReplyDelete
  2. to amie,
    hehehehe sama selera kita ya , peberet saya juga soto ni tambah kalau dpt dihirup kuahnya panas suam hmm sedapp

    ReplyDelete
  3. salam dr mama...sedap nyer bihun soto tu tambah ngan kuih kicap pehhhh terliur mama kat sini...:)

    ReplyDelete
  4. heee..salam kenal sis. bila tgk resepi2 kat sini..rasa lapa lak. :D

    ReplyDelete
  5. nk tomyam yg sedapnyer....pedas + masam + pekat = sedap...

    ReplyDelete