Pages

Saturday 18 June 2016

WRAP AYAM

Tortilla wrap ayam , menu simple yg boleh dibuat untuk bersahur . Filling utk wrap ni boleh dipelbagaikan kita boleh guna daging/telur/ikan/udang dan sebagainya . Cara nak masak filling pun ikut selera sendiri , boleh dimasak pedas atau pun yang ringkas macam resepi yang saya bagi ni . Tortilla wrap ni sangat mengenyangkan dan pilihan makanan sihat sesuai untuk sesiapa pun , alhamdulillah .


BAHAN-BAHAN :

2 ketul dada ayam
1 sudu besar butter 
1 sudu kecil minyak zaitun
4 tangkai panjang herba oregano 
1 biji bawang besar
1/2 biji cili capsicum merah
1/2 biji cili capsicum hijau
1/2 biji cili capsicum kuning
Serbuk lada hitam secukupnya
Garam secukupnya

CARA MEMASAK :

Potong ketulan dada ayam menjadi kepingan kecil  . Kupas semua bawang merah kemudian nipis-nipis . Potong semua cili capsicum . Panaskan minyak zaitun dgn butter secukupnya dan masukkan semua bawang merah dan bawang putih , kacau bawang dan biarkan sampai layu serta wangi

Masukkan isi ayam dan dikacau sampai ayam masak , kemudian masukkan semua daun oregano dan dikacau semua bahan sampai ayam separuh masak .

Masukkan semua cili capsicum dan garam secukupnya . Kacau semua bahan sampai cili capsicum masak . Rasa ayam jika ada bahan yang kurang boleh ditambah . Bila masak boleh la ditutup api dapur dan ketepikan dulu .

Cara nak gulung tortilla ni - kepingan wrap atau tortilla ni perlu di panaskan dalam frying pan atau kuali tanpa minyak , bila kepingan wrap ni menjadi lembut boleh diangkat dan letakkan atas pinggan kemudian letakkan sedikit salad atas kepingan wrap dan diikuti isi ayam/ inti ayam kemudian letak kepinggan avocado dan keju . Akhir sekali letak sos thousand island dan boleh digulung kemas kepingan wrap ni dan boleh dimakan .


No comments:

Post a Comment