Pages

Thursday 2 October 2014

Kesukaan anak-anak -nasi tomato


BAHAN-BAHAN:

4 cawan beras basmathi
5 cawan air rebusan ayam atau daging
3/4 cawan susu cair
3 helai daun pandan - disimpul & ikat
3 sudu besar tomato puree - boleh ditambah 1 sudu lagi
2 biji buah tomato masak ranum - dipotong kecil-kecil
5 sudu besar minyak sapi untuk menumis
Garam secukup rasa

BAHAN TUMISAN :

1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1 inci halia
3 biji buah pelaga
1 inci kayu manis
1 kuntum bunga lawang
4 biji bunga cengkih

CARA MEMASAK :

Bersihkan beras basmathi dan rendam beras selama 30 minit . Bila cukup 30 minit beras ni di tos serta di ketepi kan dahulu . Kupas semua bawang dan halia serta dipotong dan semuanya dikisar sehingga halus kemudian buah tomato dipotong kecil-kecil .

Periuk nasi di letakkan atas dapur dulu untuk menumis semua bahan-bahan . Panaskan semua minyak sapi dalam periuk nasi kemudian tumis semua bahan tumisan sampai wangi dan semua bawang menjadi layu kekuningan kemudian masukkan buah tomato dan kacau sehingga buah tomato layu kemudian masukkan tomato puree.

Kemudian masukkan semua air , susu cair , daun pandan serta biarkan sampai mendidih dan boleh la dimasukkan semua beras , garam secukup rasa dan kacau bagi mesra semua bahan-bahan . Terus angkat periuk nasi ini dan masukkan ke dalam badan periuk nasi untuk proses masak seterusnya macam kita masak nasi biasa guna eletrik . Bila nasi dah masak boleh la di gaul perlahan-lahan nasi serta boleh la ditutup suis periuk nasi ini .

2 comments:

  1. hai nennie...salam perkenalan. nampak mcam senang je nak buat.tq share resepi sebab ni pun mkanan kegemaran ank saya.

    ReplyDelete
  2. nampak sedap. Gud sharing. Jom singgah blog saya shahhaslinda.blogspot.com

    ReplyDelete