Pages

Monday 5 March 2012

ROTI TORTILA INTI SOSEJ

Lama dah saya tak buat n3 baru sebab saya betul-betul sibuk 2 minggu ni dan alhamdulillah hari ni saya saya dapat luangkan masa nak masukkan n3 resepi yang agak mudah nak disediakan dan sedap dimakan . Roti tortilla dengan iti sosej ni memang favorite anak-anak saya.....


BAHAN-BAHAN :

Beberapa keping roti tortila segera
mayonis secukupnya
sosej secukupnya- dipotong kecil
sos bolognese Prego
1 ulas bawang putih
1 biji bawang merah
sedikit minyak untuk menumis
kepingan keju secukupnya

CARA MEMASAK :

Titik bawang putih dan kupas bawang merah serta dipotong nipis , panaskan sedikit minyak dan tumis semua bawang sampai layu dan wangi kemudian masuk semua sosej yang dipotong kecil-kecil . Kacau sosej sampai masak dan boleh terus dimasukkan sos bolognese serta digaul rata sehingga kuah bolognese mendidih .

Panaskan frying pan dan masukkan butter secukupnya ke dalam frying pan . Perlahan kan api dapur dan letakkan sekeping roti tortila ke dalam frying pan kemudian sapu mayonis pada pemukaan roti tortila serta letakkan inti sosej bolognese secukupnya . Taburkan keju atau susun kepingan keju ke atas inti sosej . Tutup inti sosej dgn sekeping lagi roti tortila . 

Gunakan api dapur sederhana dan tutup pan fry dengan penutup periuk sekejap . Kemudian buka penutup dan tekan-tekan roti tortilla ni supaya roti melekat . Terbalikkan roti tortilla ni secara berhati-hati dan tutup balik pan fry . Sentiasa jaga dan balik-balikkan roti tortilla supaya jangan hangit dan bila keju sudah cair dan roti tortilla dah melekat boleh la ditutup api dapur dan angkat roti tortilla ni . Sejukkan sekejap dan boleh dipotong dan makan .

Roti tortilla yang sudah diletak inti sosej dan disusun dengan keju .

Tutup dengan sekeping lagi roti tortilla


Alhamdulillah sedap..

3 comments:

  1. salam kak nanie..kalau dimakan dgn jalapeno cheese powder lagi sedap ni..kalau nak sy ada...heheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. wlksalm , ye ke mmmm yum yum kat mana la nak beli jalapeno cheese powder tu hehehe

      Delete