Pages

Friday 17 January 2014

Ikan siakap sos kicap pedas masam manis

Resepi ringkas utk ikan siakap 


BAHAN-BAHAN :

1  ekor ikan siakap saiz besar - dibersihkan
2  ulas bawang putih
2 biji bawang merah
1 biji bawang besar
2 sudu besar cili kisar
5 biji cili api - dititik
2 cm halia
2 sudu besar sos tiram
1 biji buah tomato masak ranum dicincang
Kicap manis secukup rasa
Sos plum secukupnya
Sedikit air - jika perlu
Sedikit daun sup dan bawang
Garam dan gula secukup rasa

CARA MEMASAK :

Bersihkan ikan dan gaulkan bersama garam dan kunyit , kemudian goreng ikan sehingga garing kemudian diangkat serta tos dan diketepikan dulu .                          
Bawang merah , bawang putih , halia dan ditumbuk lumat . Panaskan minyak secukupnya dalam 5 sudu besar dan tumis bahan yang ditumbuk . Kacau bahan tumis sampai naik bau kemudian masukkan cili kisar serta cili api dan terus kacau sebentar sehingga cili masak . Masukkan bawang besar yang dipotong nipis-nipis , buah tomato yg dicincang dan kacau semua bahan .

Masukkan daun bawang/sup yang dipotong kecil dan sos tiram secukupnya . Masukkan kicap manis secukupnya , sos plum secukupnya dan kacau semua bahan-bahan . Jika kuah terlalu pekat boleh dimasukkan sedikit air . Biarkan kuah mendidih dan kacau kemudian masukkan garam dan gula . Rasa sos jika ada bahan yang terkurang boleh ditambah ikut selera sendiri .

Bila kuah sudah mendidih boleh ditutup api dapur dan curahkan sos ke atas ikan yang sudah diletakkan dalam pinggan  . Jika ada bawang goreng dan daun sup/bawang boleh la ditabur atas ikan ni .

No comments:

Post a Comment