Pages

Thursday 26 December 2013

TRIFFLE yang di tunggu

Dah lama saya tak buat triffle ni sampai anak sulung saya Nur Aisyah dok tanya saja la bila Mama nak buat triffle . Aisyah memang suka makan dessert/manisan tak kira apa pun kek/coklat/pudding/aiskrim tapi Aisyah tak berapa gemar makan bubur/pengat . So untuk menunaikan pemintaan anak gadis ku yang sorang tu Mama buat la triffle yang cukup manis berlemak ni hehe . Happy Aisyah ^_^


BAHAN-BAHAN :

1  swiss roll 
1  tin fruit coctail
1  kotak jelly crystal ( tak kira brand apa pun boleh )

* Boleh juga diganti buah peach dlm tin

RESEPI UNTUK CASTARD :

1  tin susu sejat Ideal milk
1  tin air buah-buah dalam tin
4  sudu besar tepung kastard - secukupnya

CARA MEMASAK CASTARD : Campur semua bahan dalam periuk dan kacau dulu bagi tepung castard larut kemudian baru nyalakan api dapur dan terus kacau sampai kuah castard menjadi pekat dan berkilat .Terus tutup api dan kacau perlahan-lahan bila dan suam sikit baru dituang ke atas kek yang dah disusun dalam mangkuk yang sesuai.

* Kuah castard ni mesti di kacau masa proses memasaknya kalau tak kacau nanti kuah akan jadi berketul-ketul . Kalau nak sos castard lebih pekat tambah lagi tepung castard dan kalau nak lagi manis tambah la gula..

CARA NAK SUSUN ATUR TRIFFLE NI :

1. Potong kek swiss roll sederhana tebal dalam 2 cm ketebalannya , lepas tu susun kek dalam mangkuk yang sesuai , pastikan semua pemukaan mangkuk ditutup dengan kek .

2. Tuangkan sos castard yang dah dimasak tadi secara perlahan-lahan sampai menutupi lapisan kek tadi dan biar sampai sos castard sejuk . Ambil semua buah dalam tin yang sudah ditos awal tadi dan susunlah diatas sos castard tadi.


3. Bancuh jelly crsytal mengikut arahan yang diberi pada kotak pembungkus dan tuangkan secara perlahan-lahan atau menggunakan senduk , ceduk jelly ini dan tuang ke atas lapisan fruit coctail tadi secara perlahan-lahan sampai habis jelly ini.  Biarkan jelly sejuk dan mengeras sikit dan boleh la dimasukkan triffle ni ke dalam peti sejuk , bila jelly dah keras boleh la dimakan bersama whipping cream..

Lapisan triffle - paling bawah ialah swill roll kek , castard , fruit coctail dan paling atas jelly kristal .

2 comments:

  1. wow pertama kali singgah sini jatuh hati dengan bunga2 ros nannie dan resepi yang hebat-hebat ni..salam ukhwah dari ana...

    ReplyDelete
  2. tq atas resepi...sromok join blog akk..

    ReplyDelete