Pages

Tuesday 3 December 2013

Kek Keju Salji a.k.a kek keju meleleh..

Saya dapat tau tentang kek cheese meleleh ni bila tengok di fb kawan-kawan . Waaa apa la yang melelehnya rupa-rupanya topping cream cheese yang agak cair dan meleleh bila di curahkan atas kek . Saya dapat resepi kek ni dari fb dan saya ubah suai sikit , saya tambah jus lemon dalam adunan cream cheese untuk bagi balance rasa masam manis . Anak-anak saya suka betul kek ni yang memang sedap bila dimakan sejuk ^_^


BAHAN-BAHAN :

100 grm tepung Hongkong*
60 grm tepung jagung*
1 sudu kecil baking powder*
2 sudu besar ovalette
100 grm gula kastor
4 biji telur
2 biji kuning telur
1 sudu kecil esen vanilla
50 ml susu fresh milk atau air sejuk
75 grm mentega cair

Cara Masak kek :

-Panaskan oven kepada suhu 180'C . Ayak semua bahan bertanda * dan ke tepi kan dulu . Cair kan mentega dan ketepikan dulu .

-Pukul semua telur bersama gula hingga kembang kemudian masukkan susu , esen vanilla , ovalette ke dalam adunan dan digaul rata . Masukkan mentega cair dan digaul rata . Masukkan tepung yang telah diayak sedikit demi sedikit sambil dikaup balikkan dengan menggunakan spatula atau senduk kayu hingga adunan sebati . Pukul adunan ni selama 1-2 minit sehingga adunan sebati .

- Masukkan adunan kek ke loyang dan bakar kek dalam oven dengan api atas dan bawah selama 45 minit mengikut kepanasan oven masing-masing atau sehingga kek masak . Sejukkan dulu kek ni sebelum boleh dihidang kan . 

CARA BUAT CREAM CHEESE 

Bahan-bahan :

250 grm cream cheese
1/2 tin susu pekat manis
50ml whipping cream
1 sudu kecil jus lemon - boleh tambah

- Masukkan semua bahan dalam mangkuk yang sesuai dan dengan mengguna mesin mixer , pukul semua bahan ni sehingga sebati tidak berketul-ketul dan kembang .

* untuk hiasan boleh ditabur parutan cheedar cheese .


CARA NAK HIDANG KEK

Bahagikan kek menjadi 2 bahagian . 1 kek diletak dalam pinggan dan tuangkan adunan cream cheese atas kek ni dan disapu rata . Kemudian letak kek ke 2 atas kek ni dan tuang serta sapu semua cream cheese sampai menutupi semua bahagian kek . Taburkan parutan cheddar cheese ke atas kek ni . Masukkan dalam peti sejuk selama semalaman sebelum nak makan . Kek ni akan lebih sedap dimakan bila sejuk .

3 comments:

  1. Assalamualaikum salam kunjung mmg sdap kek keju meleleh ni...

    ReplyDelete
  2. akk nak tanya susu cair berapa ml yer...sbb dkt bahan2 xde plk susu cair....

    ReplyDelete
  3. akak nak Tanya telur 4 biji tu putih telur sahaja atau telur putih dgn telur kuning sekali?

    ReplyDelete