Pages

Thursday 5 December 2013

Puding roti Chef Adu

Resepi puding roti ni saya dapat dari page FB Chef Adu . Memang sedap sangat pudding roti Chef Adu ni menepati citarasa saya dan anak-anak , alhamdulillah. 


Bahan A:

9 keping roti putih
mentega - secukupnya
jem strawberri - secukupnya
kismis secukupnya

Bahan B:

2 biji telur ayam
2 kuning telur
50 gm brown sugar/gula perang
330 ml susu full cream
100 ml cream
2 sudu besar serbuk buah pala
2 sudu teh esen vanilla
1 biji buah lemon - diparut kulit sahaja


SOS KASTAD

1 tin susu cair
2 sudu besar tepung kastad
3 sudu besar gula


CARA MASAK :

1. Sapukan sedikit butter pada pemukaan loyang pembakar . Sapu setiap pemukaan roti dengan butter dan jem strawberri secukupnya dan susun roti dalam loyang atau bekas yang sesuai . Masa susun roti tu taburkan sedikit kismis secukupnya pada pemukaan roti . Ulang susun sampai habis semua roti .

2. Kemudian pukul semua telur bersama gula perang sampai kembang dan pucat kemudian masukkan parutan kulit lemon serta serbuk buah pala dalam adunan telur tadi .

3. Cara buat sos castard - Masukkan susu dan cream dalam periuk dan panaskan sampai mendidih . Guna api kecil kemudian masukan adunan telur dalam susu panas tadi dan kacau perlahan-lahan sampai habis aduanan telur dituang . Terus kacau castard ni sampai masak dan tutup api dapur . 

4. Tuangkan castard ke dalam loyang yang sudah disusun dgn roti dan biar selama 30 minit  . Bakar  pudding roti ni dalam oven dengan suhu 180'C selama 30-40 minit atau sehingga masak . Bila dah masak keluarkan dari oven dan biar sejuk . 

5. 
Tuangkan sos kastard diatas puding semasa menghidang.


Puding roti yang baru keluar dari oven , masih panas dan sangat wangi..



Saya simpan pudding roti dan sos kastard dalam peti sejuk selama 6-8 jam atau semalam . Saya dan anak-anak lebih suka makan puding roti yang sejuk , memang sedap alhamdulillah .

1 comment:

  1. Assalamualikum sedap nmpk nya nanie...

    ReplyDelete