Pages

Wednesday 21 August 2013

Rendang ayam minang

Bila masak rendang ayam minang ni saya prefer guna ayam kampung atau ayam pencen bertelur/tua . Daging ayam kampung atau ayam tua lebih pejal dan kenyal so lagi sedap di makan tak macam ayam daging biasa yang isinya lembut . Nak masak rendang ayam ni agak mudah lebih kurang sama macam masak lemak cili api cuma ditambah kerisik . alhamdulillah rendang ni sedap dimakan dengan lemang , ketupat nasi , nasi lemak , nasi minyak , nasi biasa atau dengan dengan roti ^_^ 

Kalau ada pembaca yang nak cuba masak rendang ayam ni guna resepi yang saya bagi , anda boleh tambah atau kurang bahan ikut selera masing-masing , resepi yang saya bagi ni hanya la panduan . Masa belajar masak rendang ni dulu pun mak mertua saya tak bagi resepi yang detail . Saya ada di dapur tolong mak mertua dan tengok cara mak mertua masak sambil tu tanya apa yang patut . Mak mertua saya masak pakai agak-agak je sebab dah expert . 

Rasanya kita semua pun bila masak lauk-pauk mesti guna teknik 'agak-agak' kan dan kita belajar masak melalui pengalaman bila dah selalu masak mesti sikit-sebanyak kita tau berapa banyak bahan nak digunakan untuk satu-satu jenis menu/masakan tu . Kita boleh tau banyak mana nak masukkan garam , masa bila rempah kari dah masak pecah minyak atau berapa banyak asam jawa yang nak digunakan supaya sambal tumis kita tak jadi terlalu masam . Saya pun bila masak guna teknik 'agak-agak' tapi kalau masak kek atau kuih-muih saya mesti ikut resepi sebab masak kek tak boleh guna teknik 'agak-agak' sebab nanti tak jadi ^_^ . Bila dah selalu masak saya memang ingat bahan-bahan yang nak diguna kadang-kadang tu saya ubah sikit bahan ikut citarasa kami sekeluarga . Kalau nak mahir masak kita mesti la rajin/selalu masak dan suka masak , insyallah lauk yang kita masak tu akan sedap. 


BAHAN-BAHAN:
2 ekor ayam tua
2 kilo santan
15 batang serai- dititik
1 helai daun kunyit - diracik
4-5 sudu besar kerisi
2-3 keping asam keping
BAHAN DITUMBUK LUMAT:
20 biji cili api
2 inci kunyit hidup
1 sudu kecil garam

CARA-CARA MEMASAK :
1) Bersihkan ayam dan masukkan ke dalam kuali . Kemudian masukkan bahan tumbuk , serai , daun kunyit , asam keping . Gaul semua bahan dan masak ayam serta biarkan sampai air dari ayam menjadi sedikit . Masukkan semua santan dan dikacau semua bahan , biarkan sampai kuah mendidih dan ayam masak serta lembut . Jika ayam masih liat tambah lagi santan cair dan terus masak sehingga daging ayam lembut .
2) Seterusnya masukkan kerisik dan terus kacau , boleh la dirasa rendang jika kurang masin boleh ditambah garam . Biar kuah mendidih dan menjadi pekat , boleh la ditutup api dapur dan dihidang .

Proses nak keluarkan air ayam , gaul semua bahan biar sekata dan kacau . Bila air dari ayam ni menjadi sedikit baru la di tambah santan .


Masukkan kerisik bila kuah mula menjadi pekat , gaul rata semua bahan dan boleh la dirasa rendang ni jika kurang masin baru la ditambah garam secukup rasa .

5 comments:

  1. Waaa...mengancam rendang minang tu... compem podeh kann...!?

    ReplyDelete
  2. as salam ...bleh saya salin resepi ni kak nanie?....terbayang kesedapannya....

    ReplyDelete