Pages

Wednesday 3 October 2012

HARUMNYA DOUBLE DELIGHT

Sejak minggu lepas saya kurang sihat so masak pun lauk-pauk biasa saja  jadi memang tak ada n3 resepi untuk kali ni . Kali ni saya nak kongsi lagi gambar bunga ros yang sedang kembang wangi di taman saya ni . Sekarang ni bila bangun pagi je diri ni tak sabar nak keluar ke depan rumah tengok pokok-pokok ros kesayangan . Hijau pemandangan depan rumah saya ni sejuk je mata memandang dan tenang saja hati bila tengok bunga ros kembang sana-sini . Blog saya ni masih lagi  blog untuk saya kongsi resepi masakan cuma sekarang ni semenjak dah happy bela pokok ros ni saya nak juga kongsi kegembiraan yang saya rasa dengan semua pengunjung blog . Tiap-tiap hari ada saja bunga yang baru kembang macam-macam bentuk , rupa , warna dan bau . Semuanya sangat cantik dan bila tengok saja bunga ros hati saya pun jadi gembira , terapi mata dan hati....

Kali ni saya nak share gambar ros yang sangat cantik dan wangi , nama ros ni Double Delight . Ukuran ros ni kalau kembang agar besar dalam 4 ke 5 inci dan istimewaan ros ni ialah perubahan warna pada kelopak bunga mengikut usia bunga ni . Masa mula kembang bahagian kelopak tengah berwarna cream dan kelopak tepi warna merah . Semakin matang bunga semakin berubah warna sehingga la bunga ni layu . 

Selain tu ros double delight ni antara ros yang paling wangi pernah saya bau . Harumnya menusuk kalbu dan jika kita lalu tepi pasu pun dah boleh bau harum ros ni , dah la cantik dan wangi sebab tu la saya suka dan sayang dengan ros ni ^_^ . Pokok ros DD ni mudah nak di jaga dan tak mudah sakit , cukup matahari , cukup air / makan serta cukup perhatian selain tiada serangan seranggan perosak ros double delight ni akan cepat tumbuh dan subur .

Cantik menawan dan wangi ros double delight......my favorite...

Bunga ros yang sangat cantik dan wangi...masa mula saya tengok ros ni di rumah kawan , saya terus bekenan dan bila bau saja adoihhhhh laaaa kenapa wangi sangat ros ni . Saya pesan dengan kawan jika ada anak pokok saya nak  booking tapi ambil masa juga nak tut dan tunggu sampai pokok cukup besar .So saya cuba cari sendiri ros DD ni dan alhamdulillah saya dapat ros DD ni di nursery pokok di Sg.Buloh , ada juga rezeki saya dapat la satu pasu . Kalau boleh saya nak cari lagi pokok ros DD ni  sebab bau nya yang cukup harum tu bila kembang laman saya jadi wangi...

Jom la kita bercucuk tanam tak kira apa jenis tumbuhan sayur-sayuran ke atau pokok bunga hiasan . Saya suka bercucuk tanam sebagai satu riadah terapi mata , minda dan hati selain mendekatkan diri kita dengan PENCIPTA KITA...

5 comments:

  1. assalamualaikum...
    wahhh canteknye rose double delight ni.. tone color lagi.. tapi mmg wangi bau dia.. sweet je.. suka kalau bau rose ni.. tekop2 ke idung lama2.. sedut dalam2.. hehehehe. :)

    ReplyDelete
  2. Bagus sangat akak selalu post pokok2 bunga rose kat blog, sekurang2nya bila penat boleh gak cuci mata kat sini.....sejukk hati....

    ReplyDelete
  3. salam nannie...chatik kembang mekar pokok bunge tuh...tak pernah jumpa ros ...nak kena crik satu jugak!

    ReplyDelete
  4. salam nannie.. Nannie ni penggemar ros ya. Banyak tanam pokok ros nampak? Gemuk dan banyak bunga pula tu. Cantikkk..

    ReplyDelete
  5. assalamualaikum nanie,seronok tengok ros2 nanie,bersemangat semula nak jaga ros2 mak jah ,harap dapatla subur macam ros2 nanie,,

    ReplyDelete