Pages

Monday, 8 October 2012

AGAR-AGAR LAICI

Sedapnya agar-agar laici ni...yum..yum..


BAHAN-BAHAN

28 gram agar agar / 1 peket
1000 ml air + air laici
200 grm gula pasir - boleh tambah
1 tin susu sejat 
1 tin buah laici - boleh ditambah
2 helai daun pandan

CARA MASAK :

1000ml campuran air laici dengan air biasa dimasak bersama agar-agar , daun pandan dan biarkan air mendidih sehingga agar-agar larut dalam air kemudian masukkan semua gula . Keluarkan daun pandan dan masukkan semua susu sejat kacau bagi semua bahan rata dan boleh la dimasukkan buah laici yang sudah dicincang . Guna kan api dapur sederhana dan kacau semua bahan , rasa agar-agar jika kurang manis boleh ditambah sedikit lagi gula . Bila adunan dah mendidih tutup api dapur dan boleh la dituang dalam acuan yang sesuai . Biar agar-agar sejuk baru la dimasukkan dalam fridge dan biar kan sehingga agar-agar betul-betul keras dan sejuk baru sedap dimakan .

27 comments:

  1. salam k.nannie..
    wah sedapnya agar2 laici..cantik pula.kalu pekena sejuk rasa tekak ni lagi2 tengahari gini..>_<

    ReplyDelete
    Replies
    1. wlsalm , ye la makan sejuk2 sedap

      Delete
  2. assalam kak..masha Allah..sedapnya.sy memang hantu laici..tak kira yg dlm tin atau fresh..sedapnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. wlsalm , ye ke hehe sama la akak pun hantu laici sejak kecil lagi sedap kan

      Delete
  3. wowww..mengancamnye nannie..perghhhh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak ina , hehehe mmg gancam ni sedappp

      Delete
  4. salam kenal...terasa kesejukkan buah laici melalui anak tekak nie...sedap :)

    ReplyDelete
  5. mmg sedap agar2 laici ..dh byk kali gak sy bt..mkn ms sejuk..nyum..nyumm...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul zira , mmg sedap makan masa sejuk

      Delete
  6. salam Nanie..trliur akak nengok kan besar lagi tu tak boleh jadi ni kena cari laici jugak ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. wlskalm k Nor , ye ke hehe cepat kak cari laici buat ni

      Delete
  7. ohhh menitis air liur. naaaaakkkkk~ sedapnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ke mira alamak cepat lap , nak kee dah habis la

      Delete
  8. aduhhh...meleleh ayaq liuqq..huuuu~sedap

    ReplyDelete
  9. kak nanie.... ni sedap namanye...tengok pon terliuq dah ni...

    ReplyDelete
  10. salam kak nanie
    mintak pinjam resepi agar2 laici ni
    nak try buat

    ReplyDelete