Pages

Wednesday 15 July 2015

Masak sweet sour ikan bawal

Secukup rasa , alhamdulillah.


BAHAN-BAHAN:

2 ekor ikan Bawal - anggaran berat 1 kg 
2 biji cili capsicum ( warna merah dan kuning)
2 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 biji bawang besar
2 cm halia
1 biji tomato
1 tin cube buah nenas

BAHAN-BAHAN SOS:

air dari buah tin dlm nenas - secukupnya
5 sudu besar sos cili
5 sudu besar sos tomato
3 sudu besar sos tiram
gula secukup rasa
Garam secukup rasa
Jus limau nipis - secukupnya

*Boleh ditambah atau dikurangkan bahan ikut citarasa sendiri

CARA MEMASAK :
* Ikan bawal dibersihkan dan dikelar-kelar bahagian badan kemudian digaul dengan garam dan kunyit . Goreng ikan bawal sampai masak dan sedikit garing , gunakan api sederhana supaya ikan tidak masak terlalu cepat sampai menjadi kering dan sangat garing.
Panaskan 2 sudu besar minyak dan tumis bawang merah/putih dan halia kacau sehingga naik bau kemudian masukkan bawang besar kacau lagi sampai bawang menjadi layu. Seterusnya masukkan buah tomato yg dipotong kecil dan kacau serta biar sampai buah tomato masak layu .

Masukkan semua sos cili , sos tomato , sos tiram , buah nenas cube , air dari buah nenas tin dan dikacau semua bahan-bahan .


Masukkan garam secukup rasa , gula secukupnya dan cili capsicum , terus kacau semua bahan . Rasa la kuah jika ada bahan yang kurang macam garam atau gula boleh ditambah lagi. Jika kurang masam baru dimasukkan sedikit jus limau nipis atau lemon . jika suka banyak kuah tambah sedikit lagi air dan jika kuah agak cair boleh masukkan bancuhan 1 sudu tepung jagung dicampur dengan sedikit air ke dalam kuah/sos ni , nanti kuah akan jadi pekat .

Bila sos dah masak boleh la di tuang ke atas ikan bawal yg sudah digoreng tadi . Boleh juga ditabur daun sup/bawang serta bawang goreng ke atas ikan bawal ni . Masak ikan bawal masam manis ni sedap dimakan masa baru masak .

1 comment:

  1. Suke makan ikan bawal...tp slalu masak kari je...belum pernah lagi buat sweet sour

    ReplyDelete