Pages

Wednesday 19 June 2013

Mee goreng kerang

Asmlkm , lama betul saya tak up-date blog masak saya ni . sejak cuti sekolah blog saya ni terus senyap tanpa berita , terima kasih pada pengunjung yang masih singgah blog saya ni 

Hari ni saya masukkan n3 mee goreng kerang yang saya masak untuk minum petang . Mee ni saya goreng tak pedas sebab anak-anak tak suka makan mee yang pedas tapi jika ada pembaca blog yang nak cuba resepi mee yang simple ni anda boleh ubah suai bahan-bahan ikut selera masing-masing ya ^_^


Bahan-bahannya:

1 bungkus mi kuning
1 cawan kerang 

1 cawan udang kertas saiz kecil
1 peket fish cake - potong kecil
2 biji telur
sedikit sayur kobis - potong kecil
3 sudu besar cili kisar - blh tambah
1 kiub perisa ayam
Kicap manis secukup rasa

sos cili secukup rasa

Bahan tumbuk :

4 ulas bawang putih
5 biji bawang merah

Cara membuatnya:



1. Tumis bahan tumbuk hingga wangi. Masukkan cili kisar secukupnya dan biar sampai cili pecah minyak tanda sudah masak.


2. Masukkan udang kertas serta kacau bila udang dah masak masukkan fish cake dan kerang , kacau semua bahan . Masukkan telur dan kacau lagi kemudian masukkan sayur kobis serta terus kacau semua bahan ini .

3. Akhir sekali masukkan mee , kiub perisa ayam yg dihancurkan , kicap secukup rasa , sos cili secukup rasa dan terus kacau semua bahan sehingga mesra , jika kurang masin boleh tambahkan garam . Bila dah masak boleh ditutup api dapur .

4. Hidangkan mee dalam pinggan atau mangkuk yg sesuai dan boleh juga dihiaskan dengan bawang goreng dan daun bawang.

5 comments:

  1. Salam, Kak nani, tahu tak resepi untuk masak sulur keladi?

    ReplyDelete
  2. sedapnya mee goreng kerang..ada lagi tak?hehe..

    ReplyDelete
  3. wlksalm ,
    nawarzara , k nanie x pandai la masak sulur keladi hehe

    ReplyDelete
  4. Bbwana , dah habis la mee goreng ni :)

    ReplyDelete
  5. Great recipe!
    Your photo and its’ source have been featured on the World Food Guide website:
    http://worldfood.guide/photo/mee_ketang_1342/

    ReplyDelete