Pages

Monday 12 November 2012

Kek mentega marble - mudahnya nak buat..

Semalam saya cari resepi kek marble yang mudah nak dibuat dan saya jumpa resepi ni di blog Dari Dapur Azita Zain . Rupa kek marble ni tak la cantik tapi rasanya sedap laaa . Saya tak kisah tentang rupa penampilan kek sebab bagi saya rasa yang lebih penting dan anak-anak saya memang suka kek yang simple macam ni kejap je habis dimakan . Memang senang nak buat kek ni sebab resepinya  mudah sangat nak di ingat , bahan-bahannya tak banyak diguna ^_^


BAHAN-BAHAN :

1 cawan mentega
1 cawang gula castor
4 biji telur saiz A
2 cawan tepung gandum
1 sudu kecil baking powder
1 sudu kecil esen vanila
5 sudu besar full cream milk - dlm kotak
2 sudu besar serbuk koko Van Houtan
3 sudu besar air suam

CARA MEMBUATNYA :

-Panaskan oven kepada suhu 180'C . Ayak tepung gandum dengan baking powder dan ketepikan dulu .  Satukan susu dengan esen vanilla . Putar butter dengan gula sampai kembang dan adunan menjadi cerah . Masukkan sebiji demi sebiji telur dan terus pukul sampai sebati kemudian masukkan bancuhan susu dan vanilla serta digaul rata .

-Masukkan tepung sedikit-sedikit sambil dikaup balikkan adunan dengan menggunakan spatula atau senduk kayu hingga adunan sebati ( saya putar balik adunan sehingga adunan menjadi sebati - anggaran dalam 3 minit saja )

- Bancuh serbuk koko dengan air suam sampai sebati . Bahagi 2 bancuhan tepung ni , satu bahagian di campur bancuhan koko dan digaul rata . Masukkan 2 adunan kek ni secara berselang seli dalam loyang pembakar yang telah dilenserkan dengan sedikit butter kemudian goyang goyangkan sikit acuan kek supaya adunan kek sama rata . Bakar kek sampai masak selama 35 minit sehingga 45 minit  atau sehingga masak mengikut kepanasan oven masing-masing .  Saya cucuk bahagian tengah kek dgn lidi dan bila ditarik keluar lidi tu bersih saja itu tandanya kek dah masak la .

- Bila kek dah cukup sejuk boleh la dikeluarkan dari loyang kek dan biarkan sekejap kek di atas rai besi  

5 comments:

  1. Patut ler wangi.. membakor kek rupanya.. nyam nyam.. hajat hati nak wat cuti weekend lepas.. tapi asyik lupa beli butter.. so jadi benda lain.. :D

    ReplyDelete
  2. Jassnani , sedap kek marble ni :)

    ReplyDelete
  3. Tengok gambar mcm sedap je,nak buat la.Kongsi resepi ye!

    ReplyDelete