Pages

Thursday 19 July 2012

No bake kek keju kiwi n nenas..sedapnyaa..

No bake cheese cake ni saya dapat resepinya dari website Closet cooking tapi saya dah ubah suai resepinya mengikut citarasa kami sekeluarga . Cheese cake ni tak guna gelatin dan agak mudah nak di buat dan alhamdulillah rasanya memang sedap yum yum...

BAHAN-BAHAN :

500 grm cream cheese 
400 grm heavy cream atau cream - 2 kotak kecil
1 cawan gula castor - boleh tambah jika suka lebih manis
1 tin nenas
5 biji buah kiwi

BASE :
15 biskut digestive - dihancurkan
100 grm butter dicairkan

Biskut digestive dihancur halus kemudian digaulkan dengan butter yang dicair sehingga cukup sebati dan boleh dipadat atau dikepal-kepal . Kemudian semua adunan biskut ni tekankan sampai padat dalam gelas/bekas yang sesuai . Sejukkan selama 30 minit - 1 jam.

FILLING :

Kupas semua buah kiwi dan dipotong menjadi ketulan kecil . Buka tin nenas dan potong buah nenas menjadi ketulan kecil , ketepikan dulu .

Putar semua heavy cream sampai kembang kemudian putar 500 gm cream cheese bersama gula castor hingga kembang . Setelah kembang , masukkan semua cream/whipping cream . Kacau semua bahan sehingga sebati . Masukkan buah kiwi dan nenas tadi secukupnya - ikut suka nak masuk banyak mana . Kacau semua bahan ni sehingga sebati .

Dengan mengguna sudu masukkan adunan cream cheese tadi ke dalam gelas yang diisi dengan base biskut digestive tadi . Sejukkan di dalam peti sejuk dan bila dah keras, keluarkan & hias dgn buah nenas dan buah kiwi .

Dah siap pun no baked cheese cake ni dan sudah boleh dimakan , alhamdulillah sedap laa .

2 comments:

  1. nmpk cm senang nk wat, tp saye tkde mixer la pulok !!! huwaaaaaaa !!

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum sis :)

    nampak sedap dan mudah la resepi ni ^^

    tumpang tanya, heavy cream/cream tu lain daripada whipping cream ya?

    ReplyDelete