Pages

Tuesday 22 April 2014

Sambal udang kering

Lamanyaaa saya tak masuk n3 ke blog sendiri ni , memang macam ni la jadinya bila virus 'M' melanda hehe . Insyallah saya akan cuba masukkan n3 sekerap mungkin ke blog ^_^ . Pokok terung yang saya tanam sudah besar serta tinggi dan dah mula mengeluarkan hasil alhamdulillah banyak la pulak buah terung yang saya dapat kutip kali ni . di rumah saya ni yang suka makan terung hanya suami dgn saya dan anak sulung Aisyah . Selalunya saya buat sambal tumis terung tapi kali ni saya grill dulu terung dan di makan dengan sambal udang kering . alhamdulillah memang sedap yum yum



BAHAN-BAHAN :

5-6 biji terung 
Garam dan gula secukup rasa
air asam jawa secukupnya
6 sudu besar udang kering direndam dan ditumbuk kasar - blh tambah
1 biji bawang besar - dipotong nipis

BAHAN-BAHAN DITUMBUK KASAR :

1 biji bawang merah
7 biji cili merah - boleh tambah
1 sudu besar belacan bakar - x suka belacan guna 1 sudu kecil je

CARA MEMASAK :

Terung dibersih dan dipotong kecil , tuang sedikit minyak masak dan rata kan di atas pemukaan pan grill . Panaskan pan grill dan boleh disusun semua terung tadi , tutup pan grill . Balik-balikkan buah terung sehingga masak dan lembut kemudian keluarkan terung dari pan grill dan susun dlm pinggan yg sesuai.

Panaskan dalam 4 sudu besar minyak masak dan tumis semua bahan yg di tumbuk tadi dan udang kering . Kacau semua bahan dan biarkan masak sampai wangi . Jika sambal nampak kering tambah sedikit lagi minyak . Kemudian masukkan semua bawang besar , garam , gula dan air asam jawa secukup rasa . Kacau semua bahan sampai sambal masak .

*Bila sambal dah masak boleh la diletak ke atasa buah terung yg di grill tadi .


Hasil dari laman rumah , alhamdulillah sejak musim hujan ni pokok bendi dan terung yg saya tanam dah mula nak berbuah so selalunya dalam seminggu mesti saya dapat kutip bendi atau bayam . Kalau buah terung dalam seminggu lebih baru dapat kutip cuma kali ni 3 pokok terung saya banyak berbuah ^_^ 


Pokok kacang bendi yang sudah mula berbuah ^_^


No comments:

Post a Comment