Pages

Friday 4 April 2014

Resepi biasa je - kari ikan merah

Resepi biasa saja dari blog saya ni . Kari ikan merah campur dengan bendi dan terung yang saya tanam sendiri di laman , alhamdulillah . Lauk kari memang antara juadah favorite anak-anak saya tak kira apa jenis kari sama ada kari telur , ayam , ikan , daging dan juga dalca . So selalunya sekali atau 2 kali seminggu saya akan masak lauk kari . 

Paling utama nak masak kari ikan adalah rempah , santan mesti fresh dan kalau masak kari ikan jangan lupa halba campur dan daun kari . Bila tumis rempah biar sampai masak pecah minyak . Saya lagi suka guna asam keping sebab kari akan rasa lebih sedap tapi kalau nak guna asam jawa pun boleh juga . Bahan- bahannya sangat senang nak di ingat - bawang merah , bawang putih , halba campur , daun kari , rempah kari ikan , asam keping dan santan fresh serta garam . Kalau nak kari pedas sikit masukkan 1-2 sudu cili kering kisar . Itu saja yang dapat saya kongsi kan tentang bahan-bahan kari dan kalau nak kari sedap selalu la masak kari practice makes perfect ^_^


BAHAN-BAHAN :
1 ekor ikan merah - berat 1 kg
2 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
2 tangkai daun kari
1 sudu kecil halba campur
1 peket rempah kari ikan
5 cawan santan - boleh tambah
kacang bendi & terung
2 keping asam keping
Garam secukup rasa

CARA MEMASAK :
- Panaskan minyak dalam periuk dan tumis semua bawang bersama halba campur serta daun kari.
- Letakkan rempah kari di dalam mangkuk kecil dan campurkan sedikit air kemudian tumis di dalam periuk . Rempah kari mesti sentiasa dikacau supaya tidak menjadi hangit . Jika rempah nampak kering tambah sedikit minyak masak , kacau sampai rempah masak dan terbit minyak , bau harum

-Bila rempah sudah masak boleh la dimasukkan semua santan , asam keping dan kacau . Biar mendidih dan masukkan ikan merah dan garam kemudian kacau . Biarkan seketika sehingga kuah mendidih kemudian rasa garam dan masam kuah supaya sesuai dengan selera. 

-Bila ikan sudah masak boleh la dimasukkan semua kacang bendi atau terung dan kacau supaya semua bahan menjadi mesra biarkan kuah mendidih seketika dan boleh la ditutup api dapur .Tutup periuk dengan tudung periuk supaya kacang bendi terus masak didalam wap panas kuah kari. Saya suka masak kacang bendi begini supaya tidak menjadi terlalu masak dan kacang bendi boleh menjadi lembek .

Buah terung dari laman , seronoknya anak saya petik buah bendi . Pengalaman baru untuk anak-anak saya tengok pokok terung yang saya tanam dari anak pokok membesar dan berbuah , alhamdulillah .

1 comment:

  1. Slm kenal...

    Mcm sedap jer..dah lama x msk kari ikan..

    http://rencahkehidupan-maamieiqi.blogspot.com/

    ReplyDelete