Pages

Thursday 19 September 2013

Sambal tumis ikan sardin campur tomato ceri

Hari ni saya masak sambal tumis ikan sardin yang dicampur dengan tomato ceri . Lauk simple saja untuk kami sekeluarga tapi walaupun simple macam mana pun kalau dimasak sendiri mesti sedap sebab kita tau berapa banyak bahan yang perlu kita guna , apa bahan yang kita guna untuk menetapi citarasa kita . Lagi satu bila masak sendiri memang 100% terjamin kebersihannya . Kita masak untuk anak-anak dan suami makan mesti la kita cook with passion kan dan dengan penuh kasih sayang...

BAHAN-BAHAN :

1 tin sardin saiz besar
1 biji bawang besar
1/2 sudu kecil gula
3-4 sudu besar cili kering kisar
15 biji buah tomato ceri
Garam/gula secukup rasa

BAHAN DITUMBUK LUMAT :

2 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
1 sudu kecil belacan bakar

CARA-CARA MEMASAK :

1. Bersihkan tomato ceri dan dipotong nipis . Panaskan sedikit minyak kemudian tumis bahan tumbuk sampai masak dan wangi . Kemudian dimasukkan cili kisar dan dikacau lagi sampai cili masak .

2. Masukkan bawang besar yang telah dipotong nipis-nipis dan kacau sampai bawang menjadi layu. Kemudian masukkan semua buah tomato dan terus kacau sampai mesra  . Bila buah ceri dah layu baru dimasukkan semua ikan sardin bersama sosnya serta sedikit gula pasir dan dikacau rata , jika kurang masin boleh ditambah sedikit garam . Jika kurang masam baru la ditambah sedikit air asam jawa . Kacau semua bahan dan boleh la ditutup api. 

2 comments: