Pages

Monday 24 December 2012

Cuti sekolah kita ke Negeri Kedah

Cuti sekolah hujung tahun sudah hampir ke penghujung , kami sempat pergi bercuti ke negeri Kedah Darulaman . Kedah negeri yang sangat dekat dengan diri saya ni walaupun saya tidak di lahir kan di negeri Kedah tapi saya pernah tinggal di Kedah masa kecil dan ketika umur belasan tahun . Banyak sangat nostalgia dan kenangan yang masih tersimpan kemas di ingatan saya ni .

Kami ke Kebun anggur di Perlis

Bergugus-gugus buah anggur hijau ni tapi semuanya masih muda . Rasa macam nak pegang saja tapi tak boleh ada guard dan pekerja tunggu dan tengok kami , geram betul saya tengok buah anggur ni .

Sarapan kami semasa di bandar Alor Setar , dah lama saya nak makan nasi berlauk macam ni teringat masa sekolah  dulu saya selalu beli nasi berlauk macam ni untuk dijadi bekal ke sekolah . Dulu bawa belanja seringgit beli nasi berlauk 50 sen dan yang balance saya simpan ^_^

Sampai saja Alor Setar saya dan suami cari tempat makan a.k.a restoran atau gerai , lepas pusing-pusing sekitar area dekat hotel kami duduk tu saya dan suami terjumpa gerai makcik ni di Jalan Putra , Alor Setar . Kedai makan makcik ni terletak di bawah pokok ketapang yang besar di tepi jalan . Dari jauh kami nampak ramai pelanggan gerai makcik ni waaa itu tanda mesti makanan kat gerai makcik ni sedap . Bila sampai saja waaaaaa berderet periuk kat atas meja macam-macam jenis lauk-pauk yang semuanya sedap . Saya tengok semua lauk-lauk memang cukup sedap dan bila makan saja hmmm tepat tekaan saya sedappppp alhamdulillah harga makanan pun ok berpatutan..

Nasi berlauk macam ni adalah sarapan biasa lazim yang boleh kita jumpa di negeri Kedah . Di negeri   Kedah memang tak ada makcik jual nasi lemak dengan pelbagai sambal tapi ada gerai makan nasi berlauk macam dalam gambar di atas ni , alhamdulillah sedapnya nasi ni lepas ngidam saya hehe....

kalau ke utara kami pasti akan jalan-jalan ke Padang Besar.

Di Padang Besar ni saya paling suka beli pulut susu , ikan bilis , pulut hitam , buah gajus dan macam-macam lagi la . Suami saya suka beli makanan ringan macam sotong bersira gula dan kekacang .

Bila dah sampai Padang Besar kami mesti makan bihun sup Siam ni yang memang sangat sedap . Favorite suami saya sup Siam macam ni , alhamdulillah sedap laa...

Saya pula suka makan ayam dengan pulut mmmm sangat-sangat sedap sebab ada sambal tu dan ayam pula digoreng dengan cukup elok sebab bahagian isi masih lembab dan kulit ayam agak krispy sedapnyaa alhamdulillah....

Hari ketiga kami singgah lagi untuk sarapan pagi di gerai makcik di Jalan Putra Alor Setar ni dan first time saya tengok roti canai dijual dengan gerai basikal bergerak macam ni .

A very heavy breakfast hehehe tak boleh tahan dengan godaan lauk-pauk kat gerai makcik ni semuanya sedap . Makan nasi ni kenyang sampai ke Petang hehehehe

Kami melawat rumah Tun Mahathir , memang best .

Di rumah Tun Mahadthir..kenangan yang tak akan kami lupa kan..

Kami makan laksa Telut Kecai yang sedap..

Laksa ni special sebab ada sambal kelapa dan kuahnya yang cair tapi cukup sedap..

Sambal pulut dengan serunding ikan yang sangat la sedappp...

Breakfast lazim di negeri Kedah yang sangat sedap .

Nasi berlauk macam ni adalah juadah lazim di Negeri Kedah dan cukup sedap makan serapan nasi berlauk ni .

Saya makan lagi pulut sambal dengan serunding ikan , alhamdulillah sedap.

Insyallah jika panjang umur kami akan ke Kedah lagi . Bila jalan-jalan ke Jitra teringat nostalgia lama masa zaman saya sekolah menengah dulu , saya kayuh basikal balik dari sekolah singgah beli air tebu yg manis medu depan Hospital lama Jitra dan juga makan laksa yang dijual oleh pakcik dekat dengan rumah saya atau ke pekan Jitra makan ABC . Semua memori tersimpan kemas dalam ingatan saya sampai ke akhir hayat . Bahagianya hidup masa zaman remaja hehehe..

1. assalam kak nanie..dah smpai kedah x bgtau..huhuh..sy org alor setar..

2. welcome to kedah...shida yang dok kedah pun xpernah p lagi umah tun dr M tu..huhu..teruk kan..

eh..sama la shida pun kalau g padang besar mesti nak makan bihun sup thai dia...selalu makan kat kedai atas tu...jumaat lepas pegi x buka plak

3. bestnya.saya org kedah tp xsempat lagi nk jln2 cr mkn mcmni. klu blk kg, rs syg ms nk kluar jln2, nk duduk rumah sj ;)

4. semua menu mengancam kalbu!
    :)Tgk gambar cam terasa2 sedappnya yaa:)