Pages

Monday, 24 December 2012

SANDWICH AYAM MAYONIS

Sarapan kami pagi ni sedapnya sandwich ayam mayonis ni . Saya memang suka sangat ayam mayonis yang lemak masin manis . Saya guna dada ayam serta peha ayam untuk buat ayam mayonis ni , proses masak pun agak mudah . Alhamdulillah untuk rezeki kami pagi tadi , anak-anak saya memang suka sangat sarapan yang macam ni ^_^


BAHAN-BAHAN :

500 grm isi ayam - secukupnya
1 helai daun bay
1 biji bawang besar
1 ulas bawang putih
mayonis secukupnya
garam dan serbuk lada hitam secukupnya
roti
salad & timun

CARA PENYEDIAAN :

Bersihkan isi ayam dan di masukkan dalam periuk yang sesuai kemudian isi air secukupnya dan masukkan daun bay , bawang besar dan bawang putih yg sudah diracik . Rebus isi ayam dengan menggunakan api dapur yang kecil supaya ayam masak dengan perlahan-lahan tujuan guna api dapur kecil supaya isi ayam tidak menjadi terlalu keras bila dah masak nanti . Tos kan isi ayam dan diracuk kecil semua isi ayam . Masukkan dalam mangkuk semua isi ayam kemudian masukkan mayonis secukupnya dengan serbuk lada hitam dan garam secukup rasa . Gaul semua bahan sehingga cukup sebati , boleh terus dimakan dengan roti atau disimpan isi ayam dalam peti sejuk untuk seketika dalam 3-4 jam .

ayam mayonis 

8 comments:

  1. menu sihat terbaikkkk!!.. mmg sedap ni.. lagi2 limpahan mayonese tu.. mmg best..

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang sedap yum yum hehe mayonis tu la penambah kesedap sadwich ayam ni

      Delete
  2. daun bay tu optional ke wajib letak, mana nak cari?

    ReplyDelete