Pages

Tuesday 14 April 2015

Tumis sayur campur daging

Saya beli beberapa pack cendawan butang yang telah diturunkan harga di sebuah hypermarket . Cendawan-cendawan itu masih elok tapi sudah hampir tamat tempoh jualan so pihak hypermarket jual dgn harga diskaun 60% . So dalam seminggu saya masak macam-macam resepi cendawan dan antaranya adalah resepi sayur campur daging ni yang saya dapat dari sebuah website masakan cina , alhamdulillah secukup rasa sedap juga sayur campur yang di masak macam ni , first time try . Kalau ada pembaca yang nak cuba resepi ni anda boleh ubah suai ikut selera sendiri ya ^_^


BAHAN-BAHAN :

500 grm daging lembu
500 grm cendawan butang
250 grm sawi Jepun ( saiz kecil)
1 biji cili capsicum warna merah
3 sudu besar sos tiram
2 sudu besar sos cili
1 sudu kecil kicap cair
1 sudu kecil kicap manis
1/2 sudu kecil minyak bijan

BAHAN DI MAYANG NIPIS :

1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
1 inci halia muda

CARA MEMASAK:

1) Bersih sayur sawi dan dibelah 2 , bersihkan cendawan butang serat cili capsicum dan dipotong , ketepikan dulu . Kupas semua kulit bawang serta halia dan dimayang nipis .

2) Rebus daging dalam periuk sehingga empuk kemudian daging dipotong kecil . Panaskan minyak secukupnya dan tumis bahan dimayang nipis sampai wangi kemudian masukkan semua daging , Kacau semua bahan dan masukkan cili capsicum serta cendawan butang . Kacau semua bahan dan dimasuk sos tiram, kicap cair dan manis , minyak bijan serta sos cili . Kacau semua bahan jika nampak kering boleh ditambah sedikit air rebusan daging . Masukkan sawi Jepun dan boleh dirasa sayur jika kurang bahan boleh ditambah ikut selera sendiri . Bila sayur dah masak boleh terus ditutup api dan dihidang . 


Ini sayur sawi Jepun , saiz sgt kecil .


2 comments:

  1. cendawan tu yang sedap..yum yum..tapi tak makan daging..hihi..ganti dengan ayam pun sedap nie kak nennie :)

    ReplyDelete
  2. cendawan tu yang sedap..yum yum..tapi tak makan daging..ganti dengan ayam pun sedap jugak nie kak nennie:)

    ReplyDelete