Pages

Monday 9 March 2015

Sos krim lobster




BAHAN-BAHAN :

4 ekor udang lobster
3 sudu besar butter
4 ulas bawang putih
1 sudu besar serbuk perisa - Secukup Rasa
1/2 cawan cream
sedikit minyak utk menumis
garam secukup rasa - jika perlu
sedikit daun sup &  daun bawang
sedikit jus lemon

CARA MEMASAK :


Bersihkan semua udang lobster dan dipotong 2 , Tos dan ketepikan dulu . Panas kan anggaran 3/4 cawan minyak dan masukkan semua udang tadi . Goreng udang sampai masak tetapi jangan terlalu garing nanti isi udang jadi kering . So kena sentiasa perhati kan udang ni supaya jangan over cooked . Bila dah masak keluar kan semua udang dan tos kan dulu , ketepi kan .

Panaskan kuali yang besar , masukkan semua minyak dengan butter dalam kuali dan biar kan sampai minyak mendidih dan butter cair . 

Panaskan 3 sudu besar minyak masak dan butter , tumis semua bawang putih yang dicincang halus kemudian kacau semua bahan sampai daun terbit bau wangi , masukkan semua cream dan jus lemon secukupnya . Masukkan semua udang yg sudah digoreng tadi dan di gaul rata . Masukkan serbuk perisa secukupnya dan daun sup/daun bawang yan diracik kecil , gaul semua bahan jika suka udang ni sedikit basah boleh ditambah sedikit lagi susu cair . Kurang atau tambah bahan ikut selera sendiri . Bila dah masak boleh la ditutup api dapur dan masukkan semua udang dalam pinggan yang sesuai . 

1 comment: